Er du døv?
Hvis du hverken er hørehæmmet eller tolk, tænker du nok ikke særlig meget over tegnsprogstolkenes arbejdsliv. Men mon ikke du mener at hørehæmmede og døve bør kunne få kvalificeret tolkning. Og at tolkene fortjener en løn man kan leve af, og et arbejdsliv, der kan leves.

Udbud = løndumping
Hvis du også gerne vil have at det offentlige sparrer på penge og holder udgifterne nede, kan det umiddelbart virke som en god idé med udbudsrunder Det lyder smart at lade leverandører konkurrerer om opgaverne, så den med de laveste priser vinder opgaverne.

Erfaringer fra sprog- og tegnsprogstolkningsområderne viser desværre, at arbejdsvilkår og lønninger er styrtdykket i takt med udbuddene.

Når et privat bureau vinder et udbud, har de typisk ikke tolke nok til at dække efterspørgslen. Men da de har monopol på opgaverne, bliver de bureauer, der betaler ok løn, tvunget til at opsige deres medarbejdere. De opsagte tolke bliver nu nødt til at søge job hos discount-bureauerne. De får altså de samme opgaver som tidligere men til en væsentligt dårligere løn og dårligere arbejdsvilkår.

Flugten fra faget
Ifølge tegnsprogstolkene koster discount-aftalerne knaster for hele samfundet.
Når det offentliges tegnsprogstolkning udføres af de billigste tolkefirmaer, bliver løn og arbejdsvilkår så ringe, at de erfarne tolke forlader faget. Det betyder, at de hørehæmmede oplever stor udskiftning i de tolke de møder, hvilket giver stor utryghed for begge parter.

Lige nu samarbejder HK Service med Foreningen af Tegnsprogstolke (Ftt) om at afdække omfanget af flugten fra faget. Nuværende og tidligere tegnsprogstolke opfordres til at udfylde spørgeundersøgelsen her, så vi sammen kan vende udviklingen.