”Kravet om ophold for at få dagpenge, kan meget hurtigt få den konsekvens, at vores medlemmer ikke tør tage arbejde i et land uden for EU. Det er rigtig ærgerligt både for dem og for os alle sammen, for det kan være en rigtig god måde at lære nyt på, siger formand for HK’s a-kasse, Kim Simonsen.

Konkret vil aftalen fx betyde, at den medarbejder, der tager til Kina for at lære markedet og kulturen der eller IT-konsulenten der arbejder i Silicon Vally over et år, bliver ramt af de nye regler.

Skatteaftalen er endnu ikke vedtaget, men bliver den vedtaget, vil reglerne gælde fra januar 2019. Her vil der i første omgang være krav om ophold i Danmark, EU eller et EØS-land 5 ud af de seneste 8 år, fra 2020 er det 6 ud af de seneste 8 år og fra 2121 7 ud af 8 år. Ophold i udlandet fra før, loven evt. bliver vedtaget, vil altså tælle med i regnskabet. Og lever man ikke op til kravet, er der ingen dagpenge.

”Det er da noget af en risiko at løbe. Man risikerer jo at stå uden indtægt, hvis man mister jobbet. Jeg forstår godt, det kan være en showstopper. Det her handler jo også om unge mennesker, der måske rejser ud i verden et stykke tid for at opleve. De bliver også ramt”, siger Kim Simonsen.

”Jeg synes virkelig, politikerne skal tænke sig meget grundigt om, inden de vedtager den her lov, for den vil skabe en enorm utryghed og hindre nogle i at tage arbejde i udlandet, som kunne gøre dem meget dygtigere”, siger Kim Simonsen.