Illustration: Tone Thoresen/Koalitionen.dk

Selvbetjeningskasser, drone-levering, kunstig intelligens og fuldt automatiserede lagre. Hvis du tager nej-hatten på, så kan man let få indtryk af, at levende mennesker snart er fortid i detailhandlen. Så slemt står det heldigvis ikke til. Men hvis du vil sørge for, at du kan bidrage på fremtidens arbejdsmarked, så er det nødvendigt, at du lægger teknologi-frygten fra dig og i stedet dygtiggør dig. Det siger Louise Theil, der er teamleder på HK’s karrieretelefon. Hun giver her otte gode råd til hvordan.

Service, service og atter service

Du kan allerede noget, som robotter og droner ikke kan. For fremtiden handler ikke bare om digital udvikling, men også om god service. Kunderne kan købe varerne mange steder, og hvis de skal vælge din butik, så skal det være på grund af oplevelsen. Dér er det helt centralt, at alle medarbejdere har en forretningsforståelse: Uanset om du er på lager, i kassen, er leverandør eller noget helt fjerde, så bidrager du til kundens oplevelse af købet. Hele din fysiske fremtoning, ordvalg, attitude, imødekommenhed og alle de andre kvaliteter er med til at give kunden en samlet oplevelse, der afgør, om han eller hun vender tilbage. Det er alt sammen menneskelige kompetencer og ikke noget, teknologien kan erstatte.

Se kritisk på dine bekymringer

Du skal turde udfordre dine egne bekymringer. Hvad handler bekymringen reelt om? Er du bange for at blive overflødig, eller bange, fordi du ikke ved, hvordan fremtiden ser ud?

Lær nyt

Udviklingen kalder på nye kompetencer. De åbninger skal du gribe ved at sørge for at ruste dig til de nye udviklinger. Det kan du gøre ved at uddanne dig inden for teknologi og få fingrene i maskinen på din arbejdsplads. Byd ind på opgaver, få sidemandsoplæring og øv dig, så du lærer nyt. Man skal ikke føle magtesløshed og vente på at andre løser problemet for dig, for det sker ikke. Tag ansvar.

Drop teknologifrygten

Vi er inde i en digital tidsalder. Der er ingen vej udenom. Hvis du sidder med en frygt for IT, så må du hæve dine kundskaber på området, så du ikke frygter at sætte dig ind i nye systemer og teknologier.

Analysér data

En helt central tendens i disse år er indsamlingen af enorme mængder data om kunder og deres adfærdsmønstre. De mennesker, der kan analysere tal og data, får en kæmpe rolle i fremtiden. Det behøver ikke være på et overordnet plan, det kan sagtens være lokalt i din egen butik. Derfor er det en god idé at bruge tid på at kigge på data fra f.eks. jeres lageropgørelse og tænke: ”Hvad siger de tal mig? Hvad siger de om hvordan kunderne handler hos os og om vores forretning?”. Det er en god idé at forsøge at få adgang til den slags data, også selvom du sidder i kassen, så du kan øve dig i at analysere.

Kvalificerede prognoser

Når du kan forstå data er næste skridt at lave kvalificerede forudsigelser på baggrund af dataen. Spørg dig selv: ”Hvad gjorde kunderne for fem år siden? Hvad gør de i dag? Og hvad siger dataen så om, hvad de vil gøre om fem år?”. Brug din erfaring, uanset om det er som lagerarbejder eller kasseassistent. Fortæl dine tanker til din leder og sæt din analyse på spil: ”Jeg har lagt mærke til, at kunderne er begyndt at gøre sådan her og sådan her, og jeg tror, at vi kan give dem en bedre oplevelse, hvis vi ændrer på de her ting i vores butik”. Hvis du kan give den slags input til din ledelse, så bliver du en højt skattet medarbejder i fremtiden.

Bliv klogere på brugeradfærd

Hvis du ikke kender til webshops i dag, brugervenlighed, søgemaskineoptimering og lignende fænomener, så vær nysgerrig og lær det, for det er værktøjer, der kan gøre dig vigtig for forretningen på sigt.

Mød forandringerne med ro

Kig dig over skulderen og tænk: Hvordan gik det, sidst jeg stod overfor en stor forandring? Hvordan tilpassede jeg mig? Vi er udsat for forandring hele tiden, og det job, du er i nu, ser ikke ud, som det gjorde for fem og ti år siden. Arbejdslivet ændrer sig, og det har det gjort længe. Derfor skal du have tillid til din egen evne til at tilpasse dig, så du kan imødegå fremtidens forandringer med ro.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver fremtidens detailhandel