Lokalrådsgeneralforsamlingerne var mestendels fredelige forestillinger uden kampvalg og store verbale sværdslag. Medlemmer mødtes for at hilse på hinanden, høre nyt og spise sammen.

ET MERE ENKELT HK

Mod vest ligger HK Thisted med smuk udsigt over vandet på Sydhavnsvej. Omkring 45 medlemmer var dukket op og hørte efter spisningen formand Peter Skriver Nielsens beretning. Peter Skriver Nielsen slog til lyd for, at der burde ”ryddes op og tyndes mere ud i grenene i HK-træet”, idet mange medlemmer har svært ved at forholde sig til alle de retninger, der er i fagforeningen. Og det var der ingen af de tilstedeværende, der modsagde ham i. Efter den faglige stod Thisteds nyvalgte socialdemokratiske borgmester, Ulla Vestergaard, for et spændende indlæg. Hun fortalte levende om, hvor overvældende det var pludselig at være borgmester. Ulla Vestergaard lovede også ytringsfrihed for alle ansatte i kommunen.
 Ulla Vestergaard

Mads Justesen

Nye omgivelser taget i brug

Hobro var rammen om generalforsamlingen for lokalrådet, der dækker de geografiske områder Mariagerfjord og Vesthimmerland. 37 deltog i år, og det var flere end sidste ifølge den genvalgte formand Christian Damborg Knudsen. Generalforsamlingen var den første i de flotte nye lokaler i Havnegade 5. Efterfølgende fortalte fodboldspiller Mads Justesen fra Hobro IK om sit liv og sin fodboldkarriere, og alle gik glade hjem, fortæller Christian D. Knudsen.

UDDANNELSE ER VEJEN FREM

I Frederikshavn kunne lokalrådsformand Pia Degn byde velkommen til 29 medlemmer. Pia Degn slog i sin beretning på vigtigheden af både uddannelse og efteruddannelse, og at HK-medlemmer bør gå forrest i at sikre sig kompetencegivende uddannelse. Den genvalgte socialdemokratiske borgmester og stemmesluger, Birgit Hansen, var gæstetaler. Hun mindede HK-forsamlingen om at handle lokalt, og at være gode værter for de norske og svenske turister, så de har god grund til at komme til Frederikshavn efter indkøb og oplevelser.
Birgit Hansen

Mange arrangementer

I Hjørring deltog knap 40 medlemmer i lokalrådsgeneralforsamlingen, der fandt sted i FOAs lokaler i Mellemgade. Formand Karina Lund Kristensen kvitterede i beretningen for de nye statslige arbejdspladser, der fortsat kommer til Hjørring. Mange af dem er HK-arbejdspladser. Hun fortalte, at lokalrådet i Hjørring i 2018 bl.a. planlægger et arrangement om og med Dansk Folkehjælp og deltagelse i Kulturnatten. Bestyrelsen er åben for flere ideer, understregede Karina Lund Kristensen. Gæstetaler var Anne-Marie Glistrup, som fortalte om sin far, Mogens Glistrup, advokat og stifter af Fremskridtspartiet.

Det var så første runde af forårets mange generalforsamlinger, som er grundstenen i medlemsdemokratiet i HK Nordjylland. Herefter følger HK Privats sektorgeneralforsamling 26.februar. HK Stats og Kommunals er den 27. februar. HK Handels foregår den 20.marts. Og sidst men ikke mindst er der repræsentantskabsgeneralforsamling på tværs af sektorer onsdag den 25.april. Disse fem afholdes alle i Aalborg.

De nye lokalrådsbestyrelser

Frederikshavn-Læsø:
Formand Pia Degn
Anne- Marie Schøn
Randi Offersøy Jacobsen
Gitte Fuglsang Nyquist
Jonas Klarskov Christiansen
Lilly Pedersen
Anne Engmann

Thisted:
Formand Peter Skriver Nielsen
Dina Svenningsen