- Robotterne kommer. Kineserne stjæler vores arbejdspladser og deleøkonomien smadrer velfærdsstaten som vi kender den. Men på Christiansborg har ministeren sit modsvar klar: Et spritnyt Væk-med-bøvlet-udvalg. Fulgt op af pjecen: Sådan bliver du iværksætter med NemID.

Ordstrømmen oppe foran stolerækkerne kommer fra komiker og historiefortæller Per Helge, som er i gang med at sætte scenen her ved det første medlemsarrangement i HK's renoverede lokaler i Hillerød. Titlen på hans show er 'Djøf med løgn 3' og er det sidste i en trilogi.

Selvom mange af aftenens tilhørere også har overværet de første to show, bliver der stadig grinet igennem, når Per Helge gør grin med den moderne djøf'er. Og hermed mener han den 'djøf'er, der ikke ser sig selv som embedsmand, men som strukturanalytiker, managementkonsulent og coach, og som demonstrerer sit omstillingsparate værdisæt ved at supplere habitten med funky sokker', som det hed i en anmeldelse af showet, der havde premiere sidste efterår.

DJØF med Løgn III i HK Hillerød

Det blev til mange gode grin, da Per Helge underholdt ved medlemsarrangement i Hillerød

Godt med arrangementer uden for hovedstaden

Ca. 100 HK-medlemmer i Nordsjælland er mødt op denne fyraften i huset i Hillerød. Heriblandt mange kolleger, som i dag har taget hinanden under armene for at få en fælles oplevelse. Gennemgående lyder der fra de fremmødte stor ros til afdelingen for at flytte medlemsarrangementer ud af lokalerne i København, hvor de alle hidtil er blevet holdt.

- Jeg bor i Hundested og er rigtig glad for, at man nu begynder at lægge medlemsarrangementer her i Hillerød. Og der må gerne komme flere. For det er for langt og for tidskrævende at tage til København, siger Charlotte Clausen.

Hun bakkes op af Eskil, der også siger, at han ikke ville være kommet til arrangementet, hvis det var blevet holdt i København:

- Jeg har aldrig været til et arrangement i København, fordi det simpelthen er for besværligt at komme derind. Her er det meget nemt. Så jeg synes, det er vældig godt med arrangementer uden for hovedstaden. Det giver også noget sammenhold mellem os HK'ere herude. Det er jo dejligt at kunne dele nogle gode oplevelser.

Showet denne aften i Hillerød er et af to for HK Kommunal Hovedstadens medlemmer. Det andet løb af stabelen i januar i HK Kommunal Hovedstadens lokaler i København.

Tre HK'ere om aftenens show

• Eskil, By og Miljø:
    - Jeg er kommet for at blive underholdt. Og det må man sige lykkes. Det er sjovt, når man kan genkende pointerne fra sin egen hverdag – og det kan jeg, selvom jeg også godt kan høre, at det er længe siden Per Helge har arbejdet i det offentlige. Det får mig til at tænke på, hvor sørgelig udviklingen egentlig har været for os HK'ere. Før var vi dem, der på det nærmeste styrede kommunerne, og nu er vi voldsomt decimerede. I min afdeling er vi kun 4 HK'ere ud af 65 medarbejdere, hvor vi tidligere var mange flere HK'ere. Det er ærgerligt, for på mange måder er vi lige så dygtige til at løse opgaverne som akademikerne, samtidig med at vi er væsentligt billigere.
  • Helle Enghard, Ungdommens Uddannelsesvejledning:
    - Jeg er kommet i aften, fordi jeg også har set de to andre show med Per Helge, som jeg var meget begejstret for. Det er tre ret forskellige show, så man kan sagtens høre alle tre. Han bevæger sig jo rundt mellem ministerierne og styrelserne – og det er lige sjovt hver gang. Så for min skyld må han gerne lave show nummer fire.
  • Charlotte Clausen, lægesekretær, Hillerød Hospital:
    Vi var nogle stykker på jobbet, som talte om, at det kunne være en god ide at gå herned og se det sammen. Og det gjorde vi så. Det er første gang jeg hører Per Helge, men det er meget underholdende og han rammer ofte spot-on. Jeg kan sagtens relatere mange af hans pointer til min egen hverdag. For eksempel det med, at der sidder nogen og får nogle ideer, som de selv synes er fantastiske, men som vi andre kan se er helt hen i vejret, fordi vi ved, at de aldrig kommer til at fungere i virkeligheden. Sådanne typer er der også på vores arbejdspladser. Og det er rigtig sjovt at høre Per Helge ramme lige på kornet her.

Om Per Helge

Per Helge arbejdede som fuldmægtig og konstitueret kontorchef i Forskningsministeriet i en række år i slutningen af 90'erne. Siden 2008 har optrådt som professionel komiker og historiefortæller og fik sit gennembrud med det første 'Djøf med Løg(n)'-show i 2013 om det absurde bureaukrati i store virksomheder og organisationer. Siden har han optrådt for udsolgte huse på teatre i hele Danmark og til private arrangementer i virksomheder og organisationer. Succesen gentog sig, da Per i efteråret 2015 havde premiere på Djøf med Løgn 2, som mere end 50.000 mennesker siden har set. - Og nu turnerer han så med det tredje og sidste DJØF med Løgn-show.