Da den nu 87-årige Rita Weitling stoppede efter mange år i Haderslev kommune, var hun slet ikke færdig med at lave noget. Hun blev bestyrelsesmedlem og ret hurtigt formand for HK Senior Haderslev, og i denne måned har hun haft posten i 25 år. Ingen formand for en seniorklub i HK har siddet så længe, og Rita Weitling er rask og rørig og har ingen planer om at stoppe sin formandsgerning.

- Jeg blev valgt for to år sidste år, og så må jeg jo holde fast indtil 2019. Men måske stopper jeg der – det ved jeg ikke endnu, siger hun. Ingen i HK Sydjylland vil dog blive overrasket, hvis hun vælger at fortsætte.

Formanden for HK Seniorer Danmarks forretningsudvalg, Ole Rønnelund fra HK Hovedstaden, siger:

- At være formand for en seniorklub kræver stor energi, arbejdsomhed og lederevne. Når man så klarer posten i 25 år er man gjort af noget særligt, og dette særlige er Rita i besiddelse af. Det kræver også et godt bagland, og det har Rita, ved jeg.

Ole Rønnelund og Rita Weitling ved den velbesøgte jubilæumsreception i Haderslev.

Rita begyndte sin karriere hos Forsvarets Bygningstjeneste, og i 1970 blev hun ansat i Haderslev kommune ved den første kommunalreform. Hun blev i kommunen, til hun gik på efterløn. ”Danmarks bedste arbejdsplads” kalder hun i dag kommunen. I fritiden var hun blandt andet lokal kasserer i Kræftens Bekæmpelse og flokfører for ulveunger.

Ole Rønnelund siger:

- Rita er altid i godt humør og smilende, og det er med til at give stor indflydelse og god modtagelse alle steder. Hun er også et socialt menneske, med stor retfærdighedssans.

- Rita er vedholdende, til tider stædig. Hun kan absolut ikke lide de ideer, som vi har med fra djævleøen. Hun elsker en diskussion, og selvom vi kan være uenige, bliver man aldrig uvenner med Rita, slutter Ole Rønnelund.

Rita Weitling er opvokset i et rigtigt HK-hjem som datter af Hans Jørgensen, mangeårig næstformand for det daværende HK Haderslev. Hun startede i seniorklubben i HK Haderslev i efteråret 1991 som almindeligt medlem, blev i 1992 valgt som kasserer og i 1993 som formand. Seniorklubben i Haderslev har altid været velfungerende og har tilbudt medlemmerne både faglige og kulturelle arrangementer, herunder rejser til udlandet.

Rita har lagt et meget stort arbejde i HK og har i samarbejde med sine bestyrelsesmedlemmer været et aktiv for HK’s efterlønnere og pensionister i Haderslev-området. Hun har også plads i HK Seniorer Danmarks hovedbestyrelse, hvor hun har siddet siden 1994 og har i perioden 1997 -  2016 siddet i HK Seniorer Danmarks forretningsudvalg.