Synes du, at din løn kunne være lidt højere? Det synes vi også i HK Stat. HK Stat kæmper mod spin om løngab og påstande om, at statens medarbejdere ”skylder” staten milliarder. Vi har ikke været lønførende, understreger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

- Vi har været tilbageholdende ved de sidste tre overenskomstforhandlinger, fordi vi fik at vide, at der var krise. Dansk økonomi buldrer nu afsted, og derfor håber vi naturligvis, at ministeren kan finde pengene til at sikre reallønnen for alle vores medlemmer, siger hun og understreger, at HK Stat meget gerne vil forhandle en aftale.

Sidste frist for indmeldelse: EN MÅNED FØR

De gældende overenskomster udløber til april og onsdag den 28. februar var første dag, hvor der kunne varsles strejke. Den sidste chance for at melde sig ind i HK Stat og sikre sig retten til konfliktstøtte før en eventuel konflikt, er en måned før konflikten starter.

- Det er både tid og penge værd at have en overenskomst. Bare se på de seneste års angreb på vores rettigheder og vilkår som statsansatte. De kan ikke bare fjernes, når de står i en overenskomst.

- Vi kæmper for en reel fremgang i medlemmernes løn, vi kæmper for fridage, rimeligt arbejdsmiljø, fair arbejdspres og JA, frokostpausen står i HK Stats overenskomst, siger hun.

En måned før er sidste chance for at melde sig ind i HK Stat og dermed stå skulder ved skulder med kollegerne og støtte op om overenskomsterne på HK Stats områder på tværs af staten. Rita Bundgaard og resten af forhandlingstoppen i CFU skulle efter planen have mødtes tirsdag formiddag om situationen for de statsansatte, men mødet blev aflyst, da der ikke var kommet nyt udspil fra statens forhandlere Sophie Løhde og Finansministeriet. Onsdag var der heller ikke nye tilnærmelser fra ministeren. Torsdag er første informationsmøde berammet i Forligsinstutionen.

Mandag brød forhandlingerne sammen på det kommunale område, og tirsdag skete det samme for regionerne. Dermed lykkedes det heller ikke at komme overens om løn for de kommunale HK’ere og resten af de mere end 500.000 kommunalt og regionalt ansatte. Torsdag er forhandlere fra både stat, kommuner og regioner indkaldt til et åbningsmøde i Forligsinstitutionen.

OBS! Denne artikel er opdateret 28.2. klokken 16.30.

Vi har tidligere skrevet, at tirsdag den 28. februar var sidste frist at melde og være sikret HK’s konfliktstøtte i tilfælde af konflikt. Men den præcise regel er, at man skal være medlem en måned for at være omfattet af HK’s støtte.

Der er i dag ikke afsendt konfliktvarsel til arbejdsgiverne. Derfor er det altså stadig muligt at nå at melde sig ind og blive omfattet. Hvis konflikten starter den 4. april, er sidste frist for indmeldelse altså 3. marts. Det oplyser HK Stats faglige sekretariat.

Torsdag mødes forhandlerne med forligsmand (i dette tilfælde kvinde, red.) Mette Christensen i Forligsinstitutionen. Hvis Mette Christensen vurderer, at der er behov for mere tid til at forhandle, har hun magt til at udsætte konflikten med op til 2 gange 14 dage.
Hvis konflikten først starter senere, vil der altså være mere tid til at nå at melde sig ind for eventuelt nyansatte eller andre, der ønsker at stå #skuldervedskulder med kollegerne om en bedre overenskomst.

Har du spørgsmål? Spørg din TR, læs HK Stats konfliktguide eller ring til din lokale HK afdeling. Du kan følge nyt på www.facebook.com/hkdkstat

Læs også: Medlemskab giver fuld løn under konflikt

#OK18 #skuldervedskulder #nokernok

Bliv medlem af HK Stat

Meld dig ind hos din tillidsrepræsentant eller på hk.dk/blivmedlem

Er du både medlem af både HK Stat og af HK's a-kassen, bliver du automatisk omfattet af HK Stats lønforsikring. Det giver dig 80 procent af din løn i op til 6 måneder, hvis du mister jobbet. Det er blot én af de mange fordele ved at være medlem.

Artiklen er opdateret 28. februar 2018