- Jeg er naturligvis oprigtigt ked af, at der skal lukkes 11 butikker. Nu har vi fokus på, at de medarbejdere, der har fået en opsigelse, kommer bedst muligt videre, siger Ulla Jensen, der er tillidsrepræsentant og formand for Landsklubben Irma Butikker.

De 11 butikker forventes at have sidste åbningsdag den 8. april, og de berørte medarbejdere har modtaget deres opsigelser 27. februar. Coop Danmark begrunder butikslukningerne med, at det ikke er lykkedes at drifte butikkerne på tilfredsstillende vis.

- Det vigtige nu er at sørge for, at så få som muligt ryger ud i ledighed. Vi har et beredskab klar og vil gøre vores bedste for at hjælpe de opsagte medlemmer videre i deres arbejdsliv. Både i forhold til at få afklaret konsekvenserne af opsigelsen - men også i forhold til at afdække den enkeltes ønsker og behov for udvikling. De opsagte medarbejdere på HK-overenskomst har for eksempel ret til uddannelse i op til syv uger via kompetenceudviklingsfonden, siger Louise Holm Sommer, faglig sekretær i HK HANDEL med ansvar for Coop.

Coop har tilkendegivet, at de vil forsøge at finde andre job til så mange som muligt andre steder i Coop.
De faglige medarbejdere i HK Handel Hovedstaden og HK Handel Sjælland vil i den kommende tid i samarbejde med tillidsrepræsentant Ulla Jensen hjælpe de opsagte medlemmer med svar på spørgsmål om rettigheder i forbindelse med opsigelserne og hjælp i forhold til jobsøgning og eventuel uddannelse.

Irma lukkes følgende steder:

Irma Holbæk
Irma Næstved
Irma Ringsted
Irma Slagelse
Irma Frederikssund
Irma Roskildevej
Irma Sundbyvester Plads
Irma Taastrup Hovedgade
Irma Værløse
Irma Valby Langgade
Irma Virum

Er du en af de berørte Irma-medarbejdere?

Kontakt din regionstillidsrepræsentant Ulla Jensen på telefon 4010 9727 eller på mail ullajensenhk@gmail.com.
Du er som medlem også altid velkommen til at kontakte din lokale HK-afdeling. HK garanterer, at du får en samtale med en HK-rådgiver inden for 24 timer på hverdage, hvis du lige er blevet opsagt. Ring til os på telefon 7011 4545. Se mere på HK Kvikstart. Du kan også altid få rådgivning af HK's karrieretelefon. De sidder klar til at hjælpe dig med at tage næste skridt i dit arbejdsliv.

Dine rettigheder, hvis Du BLIVer opsagt

FUNKTIONÆRLOVEN giver dig ret til fri til jobsøgning – det betyder, at du for eksempel kan tage fri, hvis du bliver indkaldt til jobsamtale i arbejdstiden.
TRYGHEDSAFTALEN giver dig ret til to timers betalt fravær til vejledning i din a-kasse og fagforening.
DIN OVERENSKOMST giver dig ret til op til 7 ugers efteruddannelse betalt af kompetencefonden.