Jonna Vestergaard og Katharina Hauge Antonsen

Uge 9 var en fagligt meget begivenhedsrig uge i HK Nordjylland. Hele tre sektorer afholdt deres årlige generalforsamlinger i AKKC i Aalborg med i alt knap 1000 deltagere.

Privat lagde ud med generalforsamling mandag den 26.februar, og i sin beretning satte formand Kirsten Estrup Madsen navn på en række vigtige udfordringer. Det gælder inden for arbejdsmiljø, problemer med at få tegnet overenskomster alle steder samt vigtigheden af at holde sin viden a jour på arbejdsmarkedet:

-Jeg vil fortsætte arbejdet med mine mærkesager: Først og fremmest, at flere af mine medlemmer tager videre- og efteruddannelse for at stå stærkt på arbejdsmarkedet. At så mange som muligt dækkes af en overenskomst – væk med 50 % reglen. Og at løn- og arbejdsforhold er i orden for alle, også medlemmer i atypiske ansættelser såsom konsulenter og freelancere, siger Kirsten Estrup Madsen. Sidst men ikke mindst vil formanden kæmpe videre for bedre psykisk arbejdsmiljø – og imod stress og sexchikane – inden for HK Privats område.

211 medlemmer af Privatsektoren var mødt op til generalforsamlingen.

OFFENTLIGE GENERALFORSAMLINGER I STORKONFLIKTENS SKYGGE

Tirsdag den 27. februar var turen så kommet til de to offentlige sektorer, HK Stat og HK Kommunal. Snevejret og influenzaen var skyld i en del afbud; alligevel mønstrede de to forsamlinger henholdsvis 211 og 467 deltagere.

Naturligt nok fyldte den mulige storkonflikt mellem lønmodtagerne og de offentlige arbejdsgivere en del i beretningerne/debatterne ved begge generalforsamlinger.

Lørdag den 3.3. er i øvrigt sidste chance for at melde sig ind i en fagforening og få konfliktunderstøttelse, hvis der bliver storkonflikt.

Formand for HK Kommunal i Nordjylland, Katharina Hauge Anthonsen, håber stadig, at der kommer en aftale og ikke en konflikt.

- Der er ikke krise i økonomien længere, og ifølge de fleste borgerlige partier er der råd til masser af skattelettelser i dansk økonomi. Nu var der så ikke flertal for enorme skattelettelser i Folketinget. Men det råderum vil HK hellere bruge en del af til at sikre en fair lønstigning til de offentligt ansatte, siger hun.

-De offentligt ansatte holder velfærdssamfundet kørende – også til gavn for de private virksomheder. Men skulle der blive konflikt i form af strejke eller lockout, så er HK forberedt til tænderne. I vil få hjælp, og nærmere information vil komme ud til alle berørte medlemmer, tilføjer Katharina Hauge Antonsen.

Formand for HK Stat Nordjylland, Jonna Vestergaard, er helt på linje:

-Der er brug for et lønløft til mine medlemmer, ikke for strejke og lockout. Jeg har statsansatte medlemmer, der stadig i en alder af 50 kun tjener 22.000 om måneden - før skat. Og regeringen skal respektere den danske model og ikke gribe ind i en eventuel konflikt, men lade parterne selv nå en aftale, siger hun.

Valgene

Katharina Hauge Antonsen

Formand for HK Kommunal Nordjylland, Katharina Hauge Antonsen, blev genvalgt.
Den øvrige bestyrelse består nu af: Susanne Thorsø (næstformand), Christian Svalgaard Andersen, Per Pallisgaard Støve, Pernille Bach, Jesper Øgaard Andreasen, Vibeke Brunsgaard Lydersen, Christina Kaas Larsen, Inger Elsebeth Larsen, Kirsten Holst Sørensen, Eva Jørgensen, Gitte Kramer, Trine Helene Von der Hude, Maja Anette Stoltze, Lisbeth Fruensgaard og Dorte Thorsø Hansen.

Jonna Vestergaard

Formand for HK Stat Nordjylland, Jonna Vestergaard, blev genvalgt.
Den øvrige bestyrelse består nu af: Nanna Sahl (næstformand), Gitte Fuglsang Nyquist, Ann Dyreborg Reichstein, Dina Henningsen Svenningsen, Liselotte Blicher Petersen, Helle Kjær, Kim Foldager, Corina Busk Gregersen, Elsebeth Bækgaard og Lise Samuelsen Nielsen.

Kirsten Estrup Madsen

Formand for HK Privat Nordjylland, Kirsten Estrup Madsen, blev genvalgt.
Den øvrige bestyrelse består nu af: Ina Bergen, Lone Jacobsen, Christina Madsen, Nina Heidelbach, Jorna Bennetsen, Pia Degn (næstformand), Gitte Frandsen, Lars Hedelund og Louise Ørndrup.

De tre generalforsamlinger sendte desuden repræsentanter afsted til HK Danmarks ekstraordinære kongres 21. april, hvor forbundet skal vælge ny næstformand.