På grund af en undseelig knap på Officeklubbens intranet får Novo Nordisk-tillidsrepræsentanterne Tonni Nielsen og Marianne Harboe-Larsen nu flere henvendelser fra både egne medlemmer og kolleger.

TEKST: Lars Madsen
FOTO: Mark Knudsen

Muligheden for at booke en kop kaffe med sin tillidsrepræsentant har vist sig at være et hit hos de ansatte i administrative stillinger på Novo Nordisk. Siden tillidsrepræsentant-duoen Marianne Harboe-Larsen og Tonni Nielsen sidste år fik webmasteren til at lave en ”kaffesnak-knap” til Officeklubbens intranetside, er der i gennemsnit blevet booket et møde om ugen.

Det fortæller Marianne Harboe-Larsen.

- Nogle af dem, der trykker på knappen, er medlem hos os og vil gerne have et møde for at blive klædt på inden en forestående samtale med chefen eller for at høre mere om selvvalgt uddannelse eller noget helt tredje. Andre er ikke medlem af HK, men vil gerne høre mere om klubben. De vil ofte gerne mødes hos os, så det hele foregår lidt diskret.

Mere end synlighed

Idéen til kaffesnak-knappen udsprang af tillidsrepræsentanternes ønske om at være mere synlige og tilgængelige på arbejdspladsen. En knap på intranettet var oplagt i en stor virksomhed som Novo Nordisk, hvor meget kommunikation og informationssøgning i forvejen foregår digitalt, siger Marianne Harboe-Larsen.

- I begyndelsen var det et spørgsmål om, at vi gerne ville være mere synlige. Nu kan vi se, at kaffesnak-knappen også kan noget andet, nemlig give folk en nem og anonym måde at komme i kontakt med os på. Nogle sidder jo i en afdeling, hvor det ikke er populært at tale om fagforening. Men med knappen er det nemt at finde os og få kontakt.

- Hvis vi er ude at give en præsentation i en afdeling, sørger vi også for lige at nævne knappen. Så kan dem, der måske ikke kan lide at sige noget til os foran kollegerne, bruge knappen i stedet.

Kontakt til potentielle medlemmer

Officeklubben har ikke statistik på, hvor ofte et klik på kaffesnak-knappen er endt med nye medlemmer til klubben. Men der er ingen tvivl om, at knappen og de efterfølgende snakke har givet nye medlemmer og dermed styrket organiseringen på Novo Nordisk.

For når først kontakten er etableret, så er der rigtig gode erfaringer for, hvordan samtalerne udvikler sig.

- De fleste af dem, vi tager en snak med, får vi også med i fællesskabet, siger Marianne Harboe-Larsen.