HK’ere, som arbejder med trafikstyring hos Banedanmark, er blandt dem, der er udset til at konflikte. Foto: Jesper Voldgaard.

Hvis man ringer 114 efter 4. april for at anmelde fx hærværk eller tyveri af sin bil til politiet, kommer man måske til at vente længe på, at nogen tager telefonen.

Politiets servicecentre over hele landet er blandt de statslige arbejdspladser, som HK Stat har udtaget til konflikt. Ligesom en lang række arbejdspladser i Skat bliver ramt af mangel på HK’ere, hvis konflikten bliver en realitet. På skatteområdet er det HK Stat-medlemmer, der arbejder med personskat, der skal strejke. Det er dem med selvangivelserne.

I alt 2.100 HK Stat-medlemmer er varslet i konflikt. Varslet underskrev HK Stats formand Rita Bundgaard i går, torsdag, mens DR TV filmede hendes håndbevægelser med kuglepennen henover den historiske liste. I dag modtager Moderniseringsstyrelsen varslet med anbefalet brev.

Se brevet med listen over arbejdspladser, hvor HK'ere skal strejke PDF

Også HK’ere beskæftiget med trafikstyring hos Banedanmark i blandt andet Århus, Skanderborg og Roskilde er udset til at konflikte. Disse medlemmer arbejder blandt andet med at sætte signaler for togdriften.

Statens Administration i Hjørring bliver ramt af konflikten. En af konsekvenserne vil være, at regninger fra statens leverandører ikke vil blive betalt.

Synlig, effektiv og fordelt over hele landet

- Når de statsansatte HK’ere er nødsaget til at gå i konflikt, skal det være tydeligt og til at få øje på for omverdenen. Derfor er synlighed et af de kriterier, vi har lagt til grund, da vi udvalgte arbejdspladser til konflikt.  En konflikt kan – hvor ærgerlig den end er – være med til at vise danskerne, hvem de statsansatte HK’ere er, og hvor stor betydning de har, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

- Konflikten skal desuden kunne mærkes. Den skal have effekt – men der skal også være mulighed for at udvide omfanget af konflikten senere, tilføjer hun.

Der er sørget for geografisk balance i udvælgelsen, så medlemmer på statslige arbejdspladser over hele landet er med i konflikten. Og for at undgå at sende medlemmer i konflikt på arbejdspladser, der alligevel bliver sat i stå som følge af andre faggruppers strejke, har de faglige organisationer koordineret udvælgelsen, oplyser Rita Bundgaard.

Personlig info på vej

I dag modtager alle HK Stats medlemmer information om den mulige konflikt. I næste uge vil medlemmer, hvis arbejdspladser er varslet i konflikt, modtage en mail fra HK Stat om, hvad det indebærer at være i konflikt.

- Statens HK’ere har aldrig prøvet at være med i en storkonflikt, konstaterer Rita Bundgaard i en konflikt-video til medlemmerne.

Og hun fortsætter:

- En konflikt vil naturligvis gribe forstyrrende ind i din dagligdag. Alle foretrækker nok en god, forhandlet overenskomst. Men husk, at konflikten tjener et formål: at vise arbejdsgiverne, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at der er RÅD TIL MERE. (slogan for HK Stats OK18-kampagne, red.)

Også akademikerorganisationerne har netop offentliggjort de arbejdspladser, hvor de har varslet konflikt for deres medlemmer. Det gælder blandt mange andre Socialstyrelsen, Danmarks Meteorologiske Institut, Finansministeriets departement, Statens IT, Statens Administration, SKAT, Sundhedsstyrelsen, Vejdirektoratet og en lang række gymnasier.