Vickie Lundegaard og Morten Rud, Aller Media.

- Jeg kan se, at vi har fået arbejdet med alt det, vi snakkede om til sidste MUS. Det er jo fint, siger Vickie Lundegaard om sin MUS-samtale med sin chef Morten Rud. Foto: Lisbeth Holten.

 

En rigtig fin oplevelse - som sædvanlig! Sådan sammenfatter Vickie Lundegaard, campaign coordinator hos Aller Media, sin seneste MUS-samtale. Den fandt sted på kontoret hos hendes leder, marketingchef Morten Rud, for et lille års tid siden.

- Vi fik en god snak om, hvordan året var gået, hvilke mål jeg har for det næste år, og hvor jeg ser mig selv på kort og på langt sigt. Vi blev enige om, hvad vi skulle arbejde med, og hvem af os der skulle gøre hvad. Det har så været min udviklingsplan siden, siger Vickie Lundegaard.

Under samtalen aftalte Vickie Lundegaard og Morten Rud, at hun skulle have nye arbejdsopgaver, og sådan er det blevet. Hun er nu superbruger på et elektronisk planlægningsværktøj og står også for at indberette oplag på ugeblade og magasiner til trykkerier. Hun har selv budt ind på opgaverne, både i hverdagen og ved MUS-samtalen.

- Mine kolleger var ikke så glade for at beregne og indberette oplag, men jeg synes, det er spændende, og ville gerne i gang med det, så jeg sagde ”Lad nu mig!”. Morten og jeg blev enige om, at jeg skulle overtage opgaven, og det fungerer rigtig fint, siger Vickie Lundegaard.

 

Rådgivning 

Mange HK’ere oplever, at ledelsen nedprioriterer deres faglige udvikling, og kun fire ud af ti medlemmer taler med deres leder om emnet ved den årlige MUS-samtale.
Hent artiklen

 

Fokus på medarbejderudvikling

Vickie Lundegaard startede som kontor-elev i Aller Media i 2006 og blev som nyuddannet fastansat i marketingafdelingen, hvor hun i dag har en administrativ blækspruttefunktion, som med Morten Ruds ord gør hende til ”limen” i afdelingen. Hendes mange forskellige administrative, logistiske og it-relaterede opgaver understøtter kollegernes udadrettede arbejde med salg og markedsføring.

Morten Rud mener, at fremtiden og kompetenceudvikling i bred forstand skal fylde meget på en MUS-samtale.

- Sådan er det hos os, og fremover vil kompetenceudvikling få endnu større vægt. Aller Media har for nylig fået ny direktion og ny strategi, og vi øger vores fokus på både at tiltrække nye medarbejdere og på at udvikle de meget dygtige medarbejdere, vi allerede har.

Nye digitale kompetencer

Vickie Lundegaards nyeste kursusbevis er et andet resultat af den dialog, hun og Morten Rud har haft. Sidste forår gik hun til eksamen i ”online marketing” efter at have siddet 222 timer på skolebænken i løbet af et halvt år.

Kurset havde Aller Media fået skræddersyet hos en ekstern udbyder for at sikre, at virksomheden kan sidde forrest i ”det digitale tog”, når det gælder om at skaffe flere kunder. Da Morten Rud foreslog, at Vickie Lundegaard tog med på kurset, slog hun til med det samme.

- Jeg lærte utrolig meget, og det var udfordrende at gå til eksamen! Jeg har fået et fælles sprog med mine teamkolleger, som i det daglige arbejder direkte med markedsføring på sociale medier og søgemaskineoptimering af hjemmesider. Det er vores samarbejde blevet endnu bedre af, siger Vickie Lundegaard.

Referatet går i glemmebogen

Vickie Lundegaard forberedte sig til sin MUS ved at skrive foreløbige svar på MUS-skemaets fire spørgsmål, som fulgte med mødeindkaldelsen fra hendes chef. Under samtalen sad hun selv ved tasterne og noterede ned, hvad de aftalte. Det fungerede godt, mener de begge.

- På den måde bliver det i højere grad Vickies ord, der kommer til at stå i referatet, og så afstemmer vi bagefter, inden jeg skriver under, siger Morten Rud.
Nu, hvor Vickie Lundegaard lader øjnene løbe ned over referatet, siger hun:
- Jeg kan se, at vi har fået arbejdet med alt det, vi snakkede om til sidste MUS. Det er jo fint.

Dét med altid at få fulgt op på deres aftaler fra MUS-samtalen er ellers en øm tå, indrømmer både HK’eren og hendes chef:
- Det sker desværre sjældent, at vi i løbet af året tager referatet frem, for i hverdagen går det lidt i glemmebogen. Men til næste MUS kigger vi selvfølgelig på det igen, siger Morten Rud.

Glade ansatte gavner virksomheden
I øjeblikket overvejer Vickie Lundegaard, hvad hun har lyst til at lære næste gang, og hvad der giver mening i forhold til hendes arbejdsopgaver.
- Når jeg er klar med et bud, regner jeg med, at der er gode muligheder for, at jeg kan tage efteruddannelse igen, siger Vickie Lundegaard.

Morten Rud nikker og siger:
- Jeg kræver sjældent, at en medarbejder tager et bestemt kursus. Jeg vil helst have, at Vickie og hendes kolleger gør sig tanker om, hvor forretningen er på vej hen, og hvad afdelingen og de selv har brug for af ny viden, for at vi kan nå derhen. Den er de heldigvis med på.

Vickie Lundegaard, Aller Media. 

VICKIE LUNDEGAARD

// 34 år, campaign coordinator hos Aller Media og medlem af HK/Privat.

// Begyndte som kontorelev i virksomheden i 2006.

// Blev fastansat i 2008.

// Var først kontorassistent i marketingafdelingen, derefter marketingassistent og blev i 2016 campaign coordinator.

// Seneste efteruddannelse: 222 timers kursus i online marketing hos Bigum&Co afsluttet med eksamen i april 2017.