HK Kommunal modtog mandag eftermiddag varsler om lockout fra arbejdsgiverne i kommuner og regionerne. Lockouten er massiv og omfatter rigtig mange medlemmer af HK Kommunal. Der er dog også en del områder, som er blevet undtaget fra lockout.

Se arbejdsgivernes varsler om lockout i vores store overblik over konflikten her

I regionerne er de fleste større hospitaler omfattet af lockout, ligesom regionshusene er det. I kommunerne er der varslet lockout for følgende overenskomstområder:

• Administration og IT
  • Socialrådgivere og socialformidlere
  • Tandklinikassistenter
  • Trafik og jernbane
  • Laboratorie- og miljøpersonale
  • Vejledere og undervisere i København
  • Administration og IT i København
  • Ansatte i Frederiksberg Kommune inden for HK Kommunals forhandlingsområde

Formanden for HK Kommunal Bodil Otto er ærgerlig over, at arbejdsgiverne har valgt at optrappe situationen ved en så gennemgribende lockout, der ikke kan undgå at ramme alle danskere hårdt.

- En lammende konflikt i den størrelsesorden kan aldrig være i borgernes interesse. Jeg synes, arbejdsgiverne tager danskerne som gidsler på den måde. Det ligner næsten en total lockout fra kommunes side, siger Bodil Otto.

På tide arbejdsgiverne viser tillid

Lønmodtagerne valgte at lægge op til en langt mindre omfattende konflikt ved kun at udtage 10 procent af medlemmerne til strejke. Det er ifølge reglerne minimum for, at en konflikt har frigørende karakter. Formanden håber dog fortsat, at det kan lykkes at opnå et resultat, så man undgår konflikt.

- Jeg vil gerne appellere til arbejdsgiverne om at bidrage til en løsning. Hverdagen i den offentlige sektor er hårdt presset. Alligevel forsøger tusindvis af ansatte at få det hele til at gå op og gøre det allerbedste for borgerne. Det er på tide, at arbejdsgiverne viser tillid og anerkendelse i stedet for at fremstille et falsk billede af de offentligt ansatte som grådige, siger Bodil Otto.