Peter Jacques Jensen blev 13. marts 2018 valgt som ny formand for HK it, medie & industri Hovedstaden.

Peter Jacques Jensen på talerstolen under HK it, medie & industri Hovedstadens generalforsamling tirsdag 13. marts. Foto: Morten Rode

Der skulle et kampvalg og en deltagerrekord på årets generalforsamling til, før HK it, medie & industri Hovedstaden tirsdag aften fik valgt sin nye formand.

Vinder af kampvalget blev Peter Jacques Jensen, som med 192 stemmer mod 114 til modkandidat Olaf Christensen kunne gå på talerstolen og rørt takke de over 300 stemmeberettigede deltagere. Så mange har aldrig tidligere deltaget i en generalforsamling i HK it, medie & industri Hovedstaden.

På det tidspunkt havde generalforsamlingen allerede varet mere end tre timer, og adskillige medlemmer havde taget ordet for at takke afgående formand Ulla Jeppesen og for at udtale støtte til deres foretrukne kandidat – et flertal med adresse til Peter Jacques Jensen.

Fællesskabet skal forbedres

47-årige Peter Jacques Jensen er tidligere slagteriarbejder og tillidsrepræsentant, men har siden 1999 arbejdet i fagbevægelsen. De sidste otte år i HK, hvor han blandt andet har været faglig chef i den afdeling, han nu er valgt som formand for. Siden 2015 har han været faglig sekretær i HK/Privats organiseringsteam, og hans tanker om den organiserende fagforening havde en central placering i det oplæg, han holdt forud for formandsafstemningen på generalforsamlingen.

-  Alle taler om, vi skal have mere organisering og være stærkere på arbejdspladserne, og det er jeg ikke imod som sådan. Men de fleste af jer, der sidder her, er så heldige at have et fagligt fællesskab på arbejdspladsen, sagde han og fortsatte:

- Vi har rigtig mange medlemmer, for hvem det ikke er tilfældet, og der slår arbejdspladsorganisering ikke til. Derfor tror jeg, det er vigtigt tale om det fællesskab, man kan mødes i med andre fra sit fag. Hvis man for eksempel er bogholder hos et uorganiseret autoværksted i Frederikssund, så er man her ikke til stede her i dag. Det tror jeg, vi kan gøre bedre. Vi skal skabe et fællesskab, som flere kan være en del af.

Peter Jacques Jensen og Ulla Jeppesen - den afgående formand tager imod sin afløser.

Afgående formand Ulla Jeppesen lykønsker sin afløser med valget. Foto: Morten Rode

Klar til at komme i gang

Den opgave skal Peter Jacques Jensen nu løfte i foreløbigt to år, som er den tid, en formandsperiode varer. Dagen efter valget, da han havde sovet på resultatet, var det en meget glad ny formand, der så frem til at komme i gang på posten.

- HK it, medie & industri Hovedstaden er et fantastisk kludetæppe af forskellige faggrupper, timelønnede, funktionærer, freelancere og ansatte på små og store arbejdspladser, sagde han.

- Noget af det, jeg glæder mig mest til, er, at vi sammen skal skabe en fagforening, som endnu flere vil have lyst til at engagere sig i.

PDF: Se alle valgresultater fra generalforsamlingen