solbriller på sand

Ikke kun det indtil for nylig fagforeningsejede forsikringsselskab Alka har besluttet at lade sin rejseforsikring dække konfliktramt ferie.

Læs også: Alka erstatter, hvis du må aflyse rejse på grund af konflikt

Også 4 andre forsikringsselskaber plus de særlige rejseforsikringsselskaber Gouda, Bupa Global og Europæiske er klar til dække og refundere, hvis deres kunder er nødsaget til at afbestille den købte ferie på grund af konflikten. Det skriver HK Privat, hvis redaktion har ringet rundt til landets 18 største forsikringsselskaber.

Foruden Alka holder Bauta, Lærerstandens Brandforsikring, GF og Pen Sam de lønmodtagere skadesløse, som ikke kan rejse på bestilt og betalt ferie på grund af strejke eller lockout.

Dækningen betyder, at familier, hvor den ene part er offentligt ansat og ramt af konflikten, i visse tilfælde kan få refunderet ferien. Man kan kun få pengene retur, hvis man har købt rejsen før den 1. marts OG har købt en afbestillingsforsikring sammen med rejsen før den 1. marts. For Europæiske er købsfristen fra 28. februar, og hos Gouda er købsfristen senere, nemlig fra den 7. marts.

Generelt beskriver selskaberne deres betingelser sådan her: 'Vi dækker ekstraordinært, hvis din rejseledsager og børn på policen/husstanden må afbestille planlagt rejse som følge af overenskomstkonflikten 2018, HVIS alle har samme ud- og hjemrejse'.

Har du din rejseforsikring hos et af de omtalte selskaber og er du i tvivl om deres betingelser, så kontakt selskabet eller tjek deres hjemmesider.