Sygeplejersker, pædagoger, lægesekretærer, jurister, 3F’ere, personalekonsulenter, læger, skolesekretærer, klinikassistenter, soldater i uniform og præster uden uniform …

En mangfoldig skare i højt humør ankom torsdag morgen i busser og biler til Messe C i udkanten af Fredericia. Alle hjørner af den offentlige sektor – ansatte i kommuner, regioner og stat - var repræsenteret ved i alt 10.380 tillidsrepræsentanter fra 160 faglige organisationer, heraf knap 700 tillidsrepræsentanter for HK Kommunals medlemmer i hele landet.

LÆS OGSÅ "3 TR'er på stormøde: her er hvad vi tager med hjem"

Baggrunden er de sammenbrudte overenskomstforhandlinger og de offentlige arbejdsgiveres modvilje mod at indgå en fair overenskomst, hvor medarbejderne blandt andet honoreres med en løn, der udvikler sig i takt med lønnen til privatansatte. Den næsten 16.000 kvadratmeter store messehal var fyldt kl. 10, da repræsentanter for lønmodtagernes topforhandlere gik på scenen, og kampgejsten fik hurtigt lyd:

- Vi afviser, at OK-forhandlingerne er et nulsumsspil, hvor de ansatte skal aflevere noget for at få noget andet, sagde Flemming Vinther, formand for Hærens Konstabel- og Korporalforening, efterfulgt af en taktfast klapsalve fra salen.

Skriftlig opfordring til arbejdsgiverne

Tillidsrepræsentanterne var i salen placeret ved borde inddelt efter, hvilke kommuner deres arbejdspladser er beliggende i og altså på tværs af faggrupper. Efter de indledende taler satte ordstyrer Martin Breum i gang i et kæmpestort gruppearbejde, hvor man dels kunne dele sine motiver for at være med på mødet og dels tage de første snakke om, hvilke aktiviteter man i fællesskab kunne sætte i gang lokalt, når frem mod tidspunktet for strejker og lockout, og efter at konflikten var blevet en realitet.

I frokostpausen skrev de 160 tilstedeværende formænd for faglige organisationer under på en skriftlig opfordring til topforhandlerne i staten, kommunerne og regionerne. Den har denne ordlyd:

Kære Sophie Løhde, Michael Ziegler og Anders Kühnau.

Vi repræsenterer alle de medarbejdere i den offentlige sektor, der hver dag får hverdagen til at hænge sammen for borgerne.

Vores budskab til jer er klart: Lad os få lavet en overenskomst, der gavner hele Danmark. Vi er klar. Det, vi beder om, er faktisk kun, at I anerkender vores arbejde og viser os tillid gennem:

• En lønudvikling på lige fod med de privat ansatte
  • At I viser os, at vi nka have tillid til vores aftaler ved at finde en løsning på den betalte spisepause.
  • At I viser vilje til at indgå en aftale om arbejdstid med alle, også lærerne.
  • At vi passer på vores seniorer, så de kan holde til at blive i jobbet.

Vi er stolte over vores indsats, og vi er stolte over, at danskerne sætter pris på os og bakker os op. Vi ved, at forholdene for de offentligt ansatte hænger sammen med den kvalitet, som borgerne får. Borgerne fortjener at blive fri for jeres lockout, der vil lamme hele landet.

Det er på høje tid, at finde en løsning for alle.