10.380 tillidsrepræsentanter mødtes i Fredericia torsdag til den største faglige samling i nyere tid. Stemningen var god og deltagerne glade, men emnet var alvorligt og holdningen klar: Der skal findes en fælles løsning for alle.

En af de sydjyske deltagere var Jeanette Jensen, som arbejder på Borgerservice i Sønderborg kommune og har været tillidsrepræsentant i 8 år. Hun er kampklar:

- Det skal ikke afgøres politisk, vi skal selv finde frem til en løsning. Vi er klar til konflikten.

Ved bordene sad deltagerne efter geografi, så de kunne mødes på tværs af tilhørsforhold og skabe dialog. HK’erne kunne kendes på deres store badges, mens andre faggrupper havde valgt t-shirts, huer, veste med mere. Det var en broget skare.

Lone Bach Bendixen, Annette Schmidt, og Lene Frederiksen

- Det er imponerende, så mange der er. Det er helt vildt, og det sender et signal om, at vi står fast og sammen, siger Annette Schmidt, ansat ved VUC Vest. Hun sad ved en gruppe FOA’er sammen med to andre medlemmer af HK Stat Sydjylland.

- Jeg er helt stolt af, at vi kan stå skulder ved skulder alle sammen. Ved lærerkonflikten var der ikke så mange, der troede på det, siger Lone Bach Bendixen, som arbejder ved SOSU Esbjerg.

- Nok er nok. Jeg håber virkelig, at det nytter, supplerer Lene Frederiksen, også fra VUC vest.

Flere af chefforhandlerne var på scenen for at fortælle om forløbet

Mødet omfattede tillidsrepræsentanter og deres suppleanter for stat, kommuner og regioner, og begge HK Sydjyllands formænd for de offentlige områder var med til mødet. Annette Godsvig Laursen, formand for HK Stat Sydjylland, siger:

- Det er fantastisk at mærke fællesskabet og at man på tværs af de faglige organisationer i den offentlige sektor står sammen skulder ved skulder. Ligeledes var det fantastisk at mærke støtte fra kollegaerne fra det private arbejdsmarked, der havde sendt flere videohilsner.

Formanden for HK Kommunal Sydjylland, Lene Roed, er enig:

- Det var en helt vild oplevelse. Der var en fantastisk stemning gennem hele dagen. Der blev snakket og planlagt forskellige aktiviteter, delt mobil numre. Alt i alt var der en lyst og vilje til på tværs af alle faggrupper at vise, at vi står sammen og at vi virkelig mener at nok er nok. De offentlige ansatte vil anerkendes for deres arbejde, der sikrer Danmarks velfærd. Vi vil En løsning for alle!

Jeanette Jensen

Sidste ord går til Jeanette Jensen, som de seneste uger har måttet svare på masser af spørgsmål fra medlemmerne om hvorfor, hvordan og hvornår, konflikten måske kommer.

- Jeg er helt overvældet over, hvor mange vi er, som står sammen, også på tværs. Vi står allesammen fælles, og det er vi nødt til. Sidst var det lærerne, næste gang er det os, siger Jeanette.