Mere end 2200 nye medlemmer har meldt sig ind i HK Kommunal siden årsskiftet. Og tilsvarende oplever andre overenskomstbærende fagforeninger stor tilstrømning i forbindelse med den ulmende storkonflikt, viser en rundspørge, som Politiken har foretaget.

Louise og Olga er to af de nye medlemmer i HK Kommunal. De meldte sig ind for at være kollegiale og solidariske, men også for at få konfliktstøtte. Og de har tænkt sig at blive i HK.

Det handler ikke kun om en selv

31-årige Olga Kathrine Schildt Nabe-Nielsen har siden begyndelsen af februar arbejdet som underviser og mentor i beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i Københavns Kommune. Hun meldte sig ind i HK Kommunal den 27. februar.

- Hvis ikke jeg var medlem, skulle jeg modarbejde den fagforening, der arbejdede for mine egne vilkår. Det ville jeg have det mærkeligt med. For at bruge et godt ord, så handler det ikke kun om en selv, det handler også om, hvordan ens kolleger er stillet, siger Olga Katrine Schildt Nabe-Nielsen til Politiken.

Hun var indtil den 27. februar medlem af Magisterforeningen, men var hun blevet der, ville hun ikke kunne få økonomisk støtte under en eventuel lockout, fordi hun arbejder under HK Kommunals overenskomst.

Meldte sig ind for at være solidarisk

40-årige Louise Elisabeth Coulthard takkede også ja til et medlemskab for nylig. Hun har været selvstændig, men per 1. april har hun fået ansættelse som jobkonsulent i beskæftigelses- og integrationsforvaltningen i Københavns Kommune. Hun forklarer, at medlemskabet bunder i solidaritet. Alligevel oplever hun, at flere fagforeningsmedlemmer opfatter hende som snylter, fordi hun nu også har ret til at få del i strejkekassen.

- Jeg tænker, at fagbevægelsen får langt mere ud af at få flere medlemmer i forbindelse med den her konflikt. Jo flere der strejker, jo bedre vil det blive. Der er flere, der mener, man er snylter, men jeg har det sådan lidt, at hvis HK får 50.000 nye medlemmer på grund af den her konflikt, så er der ikke noget problem – heller ikke selv om der er nogen, der melder sig ud efterfølgende. Men jeg har tænkt mig at blive, siger hun til avisen.

Louise synes, at fagforeningerne skulle overveje helt at droppe karensen. Hun tiltræder sit nye job den 1. april og mener, at det er usolidarisk, når fagforeningerne stiller restriktioner op for, hvornår man skal være medlem for at få konfliktstøtte.

Byd de nye velkommen

Nogle af HK Kommunals eksisterende medlemmer har udtrykt bekymring for, at de nye blot lukrerer på HK Kommunals opsparede midler, og at de vil melde sig ud, når truslen om konflikt er overstået. HK Kommunals formand Bodil Otto opfordrer dog alle til at byde de nye velkommen.

- Det er HK’s kongres, der har vedtaget love, som siger, at man har en måneds karenstid, fra man melder sig ind, til man kan få konfliktunderstøttelse. Beslutningen er nøje overvejet og diskuteret. Men den vil selvfølgelig blive evalueret. Der er ingen tvivl om, at udsigten til en konflikt for mange kan være det afgørende argument for at melde sig ind. Men mange finder jo heldigvis ud af, at HK Kommunal er det rigtige sted at være, når man arbejder på vores overenskomst. Og det skal vi alle hjælpe på vej, så vi tager godt imod de nye og viser alt det gode, som HK Kommunal byder på, siger Bodil Otto.