Ole Pedersen, nekrolog af Martin Rasmussen

Med Oles bortgang er vi mange der har mistet et helt fantastisk menneske. Ole var en dejlig farfar, en god far, en god bror, en dejlig kæreste, en rigtig god ven og ikke mindst en meget god kollega.

Efter sin tid i JEKA, blev Ole Pedersen i 1988 ansat som ungdoms- og kulturmedarbejder i det daværende HK Odense. Det var en stilling han selv som formand for HK Ungdom havde kæmpet for blev oprettet, og derfor var det helt naturligt, at han var den første på posten.

Det blev begyndelsen på en lang og flot karriere i HK. I Oles periode som ungdomskonsulent, vrimlede det ind med unge medlemmer på handelsskolerne og som kulturmedarbejder fik han understøttet en HK revy, et HK Sangkor og en kunstforening i HK. Ole var selvfølgelig med i det hele.

Midt i travlheden fandt han sin Marianne, selvfølgelig i HK Ungdom, de blev gift og fik sønnerne Stefan og Rasmus. Ole og Marianne blev senere skilt.

Ole bliver i 1994 faglig sekretær i det daværende HK Industri, og begynder at opbygge sit ry som ”Mr. HK”. Ole var her og der og alle vegne. Der er aldrig nogen medlemmer der er gået forgæves, når de skulle have hjælp. Tværtimod kunne det nogen gange udfordre os andre, at Ole havde så højt et servicegen, som vi andre havde svært ved at leve op til.
Ole blev hurtigt en dygtig forhandler, en afholdt underviser og han har altid været kendt for at have styr på alt hvad han foretog sig. Ole tilbragte rigtig mange timer, også for mange timer, på sit kontor, hvor han altid lige kunne finde noget, der skulle ordnes.

Ingen kamp var for stor for Ole og ingen kamp var for lille. Ole brændte for retfærdighed og han brændte for dem der har det svært, uanset om det var medlemmer af HK, eller det var borgere i Odense.

Ole Pedersen var betonsocialdemokrat. Han svigtede aldrig partiet og var i en lang periode et meget aktivt medlem i Odense Nord og stillede 2 gange op til kommunalvalget i Odense, men han blev desværre aldrig valgt. Når andre talte om byudvikling, så talte Ole om vejbump, der udgør et dårligt arbejdsmiljø for buschauffører, og han kæmpede for at bevare Stigefærgen.

Der var altid nye og spændende ting Ole kunne kaste sig over, jeg tror han var den første i HK der kom på Facebook. I lang tid synes vi alle, det var skørt hvor mange timer han brugte på det medie, men senere blev det en kæmpe gevinst for os alle, da han også der begyndte at kommunikere med vores medlemmer, og på den måde var han også her altid ”på” og tæt på medlemmerne.

Som det også var typisk for Ole, så elskede han opmærksomhed, og der findes ikke den kendte person, der ikke lige er blevet passet op af Ole, så han kunne sikre sig en selfie.

Ole var altid underholdende at være sammen med. Han var god til at tage sig af andre, og han var god til at skabe en fest. Vittighederne væltede frem, dansegulvet blev ofte brugt, og en sang eller to kunne det også blive til. Men hen på de senere timer blev samtalerne ofte dybe og alvorlige. Sådan var han. Den festlige, men også den omsorgsfulde og alvorlige.

Privat fandt Ole heldigvis kærligheden igen og sammen med sin Tina hyggede de om deres tre unger, men ikke mindst om Oles to børnebørn. Ole har altid været god til at tage sig af sine unger, og har altid stolt fortalt om deres bedrifter, eller har delt sine bekymringer, når de ikke havde det godt. Men at blive farfar, det var stort for ham. Han elskede de timer han fik med Silas og Silje.

Der var mange ting Ole gerne ville have nået endnu. Eksempelvis et mesterskab til OB, endnu flere børnebørn, nyde mange gode koncerter og jeg kunne blive ved.

Men kræften ville det anderledes. Første gang vandt Ole kampen og var glad da han vendte tilbage til sit job som organisator i HK Handel Midt og nåede at være med til at vende medlemsudviklingen. Men i anden omgang tabte han kampen. Ole var stille om at kræften var vendt tilbage, men han kæmpede til det sidste.

Himlen er nu blevet et meget sjovere sted at være. En ny stjerne er født og vil hver dag holde øje med Tina, Mathilde, Stefan, Rasmus, Susan, Silje og Silas. Vi kommer alle til at savne dig Ole.

På vegne af HK Midt, Afdelingsformand Martin Rasmussen.