HK Østjylland sætter fokus på de unge 1. maj

21 år. Det er gennemsnitsalderen, når danske unge pakker børneværelset, hjemme hos mor og far, sammen og rykker ud i egen bolig og ind på arbejdsmarkedet. I Spanien bor de hjemme, til de er over 30 år. Her er 38 % af de 19-25-årige arbejdsløse, og når de endelig får et arbejde, så er det i langt de fleste tilfælde på en korttidskontrakt.

I Danmark har vi Den Danske Model, der sikrer et fleksibelt arbejdsmarked, hvor der også er plads til de unge. Men Den Danske Model er under pres. Derfor skal de unge op ad stolene og i gang med at kæmpe for deres fremtid, hvis de vil undgå at få samme vilkår, som de unge i Spanien og store dele af Europa.

HK Østjylland indbyder derfor til debat på Dokk 1 i Århus den 1. maj, hvor 8 ungdomspolitikere skal debattere udviklingen på det danske arbejdsmarked. Der vil desuden være oplæg ved både en spansk og en dansk ung, om arbejdsvilkårene i Spanien og i Danmark.

Meld dig til på MitHK og tag gerne en ven/kollega med. Vi starter kl. 9.30 med tapas og cava.