Læsning i pausen

En god snak med kollegerne, lidt læsning eller to minutter med lukkede øjne. Pausen er det tidspunkt, hvor vi lader op igen. Foto: Lisbeth Holten.

Pausen er det sted, hvor man finder ud af, hvad man kan bruge hinanden til i en samarbejdsrelation og som mennesker. I pausen skaber man den lim, der sikrer, at der faktisk sker noget på arbejdspladsen. Fordi man får et bredere billede af, hvem kollegerne er, og hvad man kan bruge hinanden til. Alt det, pausen kan, kan du ikke tegne op i et organisationsdiagram, for pausen er et uformelt rum.”

Sådan siger erhvervspsykolog Kitty Dencker, der ud over at have mange års erfaring med at skabe gode samarbejdsrelationer også er ekspert i HK/Privatbladets brevkasse.

Programmet i pausen kan stå på alt fra vuggestuer til vagtplaner og vægttab. Her folder kollegaen, man ellers kun kender fra den professionelle side, sig måske pludselig ud som passioneret stepdanser eller disker op med sin kæmpestore viden om det nye computerprogram, der volder en selv daglige kvaler. Måske har man pludselig en allieret, næste gang systemet driller, måske ser man pludselig et helt menneske og en habil danser bag hverdagens faglige og professionelle facade. Og bliver nysgerrig på mere.

- Min erfaring er, at pauser kan bruges til det meste, og ofte taler kolleger meget arbejde, også i pausen. Det er ikke alle, der har lyst til at diskutere babyer, børnehaver eller weekendplaner, så faktisk bliver pauser ofte brugt til at få talt om det, der rører sig på jobbet, og om, hvordan det egentlig står til her hos os, konstaterer Kitty Dencker og fortsætter:
- Mennesker er jo så fantastisk dejligt forskellige, og det oplever man også i pauserne, som jo er karakteriserede af, at spillereglerne - på de fleste arbejdspladser - er uformelle. Både for hvornår vi tager dem, hvornår og hvor tit vi holder dem - og hvad vi laver i dem, konstaterer Kitty Dencker.

Stop op før dit sexliv
- I pausen gælder de helt generelle sociale spilleregler, for som udgangspunkt er arbejdspladsen et fælles offentligt rum, og det er ikke alle, der vil høre om dit sexliv, eller mangel på samme, over frokosten. Det er pinligt og ubehageligt at brase ind i eller blive bragt ind i et privat rum, så lod stemningen, og tænk dig om, før du deler det meget private, siger Kitty Dencker, der også peger på den oplagte fare for at få tildelt en ikke særligt flatterende rolle i kollegernes bevidsthed, hvis man serverer sit privatliv på et bord i kantinen.

- Hvis du deler det private med alle kollegerne i pausen, risikerer du at blive frygtelig sårbar. Måske bliver du hende, de synes, det er så synd for - hele tiden. Eller måske bliver du hende, hvor de tænker, ”så hold dog op med det klynkeri! Hvis du passede dit arbejde, ville du da få et frikvarter fra alt det bøvl derhjemme, som vi andre snart har hørt nok om.” Så tænk dig godt om!

Det bruger HK/Privats medlemmer pauserne på

Godt 700 medlemmer, der abonnerer på HK/Privats nyhedsbrev, deltog i en webundersøgelse i uge 11, hvor vi spurgte ind til pauser. Undersøgelsen er ikke repræsentativ og giver således ikke et fyldestgørende billede af hele medlemsgruppen. Men den giver et stort fingerpeg om, hvad pauserne bliver brugt til rundt om på arbejdspladserne. Tallene herunder er cirka-angivelser.

• 2 ud af 3 snakker om private forhold
  • Hver 3. taler mest fagligt med kollegerne