Rita Bundgaard er klar til #EnLøsningForAlle

Da der ikke var indkaldt til nye forhandlinger i Forligsen, kunne Rita Bundgaard overholde en gammel aftale om tirsdag eftermiddag at deltage i HK’ernes generalforsamling hos Landbrugsstyrelsen i Tønder. Men Ritas røde OK-bil kørte tilbage samme aften, så hun onsdag kunne følges med de kommunale forhandlere i Forligsinstitutionen. Kufferten er hele tiden klar til hurtig udrykning, så vi kan få #EnLøsningForAlle  siger Rita, der lørdag skal til nye forhandlinger.

Onsdag og torsdag har OK18-forhandlerne for de kommunale og regionale områder nye møder i Forligsinstitutionen i forsøget på at finde hinanden og blive enige om rammerne for en ny overenskomst. Lørdag er det statens tur.

HK Stats formand Rita Bundgaard, Flemming Vinther og resten af forhandlerne fra CFU har de seneste dage afventet de andre områder, men lørdag er de klar til at gå til bords i forhandlingerne med Sophie Løhde og Finansministeriet på det statslige område.

Går med uden invitation

Men selv om de statslige forhandlere ikke i første omgang selv skulle forhandle, skulle Grethe Christensen, Anders Bondo og resten af forhandlerne på de kommunale og regionale områder dog ikke gå i "Forligsen" uden følgeskab. De statslige forhandlere gik med for at være klar, som det også skete gennem flere 14-16 timer lange forhandlingsdage i påsken, forklarer Rita Bundgaard.

- Vi går med for at vise, at vi er klar, og for at vi kan mødes med kort varsel, sagde Rita Bundgaard inden de nye forhandlinger på statens område blev indkaldt. Nu glæder hun sig over udsigten til en lang arbejdsweekend.

- Den er 5 minutter i 12, og det er nu, vi skal finde en løsning. Vi står sammen og derfor vil alle forhandlere fra regioner, kommuner og det statslige område også gå med i Forligsinstitutionen både lørdag og søndag, siger Rita.

Parterne koordinerer tæt, og tirsdag formiddag mødtes forhandlerne fra alle 3 områder i HK-huset. Mødet blev dækket af både DR og TV2. Begge tv-kanaler ville gerne have Ritas kommentar til dagens nyhed om, at statsminister Lars Løkke Rasmussen vil reservere en del af det offentliges milliardbesparelse ved en eventuel lockout til en velfærdspulje.

Han skulle hellere sikre en overenskomstløsning, mener Rita Bundgaard.

- Det er prisværdigt, at statsministeren tænker på den måde. Men han kunne jo starte med allerede nu at give et mandat til Sophie Løhde, som vi forhandler med, om at sikre velfærden up front. Betale for dét, det koster at lønne de mange medarbejdere i den offentlige sektor. Vi har ikke stillet økonomisk urimelige krav. Så det var nok en billigere løsning for hele Danmark end at kaste os alle sammen ud i en massiv lockout, sagde Rita til TV2 News.

Læs mere om OK18 på Ritas blog:

Vi skal løbe hurtigere og hurtigere. Kravene stiger. Jeg spørger bare, hvem i det private vil ikke tage det stigende arbejdstempo med i en lønforhandling?

Se videoen på www.facebook.com/hkdkstat/ #EnLøsningForAlle #OK18

OBS. Dette er en opdateret version af en tidligere nyhed, hvor der fremgik, at statens forhandlere endnu ikke var indkaldt til forhandlinger i Forligsinstitutionen.

Artiklen er opdateret 12. april 2018