En overskrift på forsiden af Politiken proklamerede for syv et halvt år siden: "HK'ere vil forlade LO". Der går en lige linje fra den avisforside til de to ekstraordinære kongresser i LO og FTF, hvor i alt 650 delegerede fredag skal stemme om sammenlægning til én hovedorganisation.

Det var HK Kommunal Hovedstadens formand Winnie Axelsen, der tilbage i november 2011 udtrykte kritik af den hovedorganisation, som HK er medlem af. "LO gør intet for de offentligt ansatte," mente hun og anklagede LO for at ikke at have visioner for den offentlige sektor.

For at gøre en længere historie kort: Den lidt spontane udmelding satte gang i en lavine, hvor HK Kommunals forbundssektorbestyrelse støttede ideen om at lægge pres på LO. Siden fulgte hele forbundet med, da en HK-kongres vedtog, at der skal arbejdes for en helt ny hovedorganisation. HK er LO's næststørste fagforbund med næsten en fjerdedel af alle LO-medlemmer, hvilket bidrog til, at forslaget blev taget meget alvorligt af de øvrige medlemmer.

En milepæl for velfærden

På baggrund af kritikken fra HK har LO fået mere fokus på den offentlige sektor. Desuden har LO og FTF allerede intensiveret deres samarbejde om medlemsrekruttering, uddannelse, EU, arbejdsmiljø og i forhold til at gøre deres indflydelse gældende over for Folketinget.

HK Kommunals formand Bodil Otto er sikker på, at en sammenlægning af de to hovedorganisationer vil være en milepæl i arbejdet for at løfte velfærden i Danmark.

- HK Kommunals medlemmer arbejder i mange sammenhænge tæt sammen med faggrupper, der af historiske grunde er medlemmer af FTF. Det gælder for eksempel lærere, pædagoger, sygeplejersker og bioanalytikere. På et komplekst arbejdsmarked i opbrud kommer der stadig flere berøringsflader mellem faggrupperne. Derfor er det også naturligt, at de i én hovedorganisation er sammen om at træffe beslutninger, siger Bodil Otto.

En markant politisk stemme

Hun mener, at den aktuelle, fastlåste overenskomstsituation understreger behovet for at stå sammen på tværs af hovedorganisationerne, men perspektiverne rækker videre:

- Lønmodtagernes udfordringer er i stigende grad knyttet til de beslutninger, som politikerne træffer. En, ny stærk hovedorganisation får større muskler til at agere som en markant politisk stemme. Sammen kan vi værne om og udvikle den offentlige sektor og opstille en visionær, solidarisk vision for velfærden, siger Bodil Otto.

LO og FTF holder særskilte, ekstraordinære kongresser fredag formiddag. Beslutter de sig for en sammenlægning, afvikles der en såkaldt sammenlægningskongres om eftermiddagen. Fredag den 13. april 2018 kan blive en historisk dag i dansk fagbevægelse, hvor 1,5 mio. lønmodtagere bliver samlet i én hovedorganisation.