Personhetz mod en direktør og en chef, Facebook-mobilisering og stenkast gennem vinduerne i jobcentret. Det er en del af den virkelighed, der har fået det samlede byråd i Vordingborg til at gå ud med en opfordring til borgerne om at holde en ordentlig debattone. Det skriver Danske Kommuner.

HK Kommunal har i samarbejde med Ugebrevet A4 tidligere gennemført en rundspørge, der viser, at trusler og chikane på sociale medier udgør en stor del af hverdagen på landets jobcentre. Initiativet fra byrådet i Vordingborg er imidlertid det første, hvor lokalpolitikerne appellerer direkte til borgerne.

Politikernes opfordring er blevet bragt som en annonce i de lokale aviser, og den er underskrevet af alle 29 byrådsmedlemmer. ’Stop personhetzen – og lad os få en fri debat i en god tone. Vi er altid klar til at lytte og tage dialogen’, skriver byrådet i annonceteksten.

Skinger tone og personhetz

Ifølge borgmester Mikael Smed (S) er der på flere og flere områder i den offentlige debat kommet en skinger tone, der går på personen og ikke på sagen.

- Konkret gælder det vores jobcenter, hvor der i flere måneder har kørt personlig hetz i alle mulige forskellige former mod direktøren og chefen. Det kan vi mærke også smitter af på relationen mellem borger og politiker, og derfor sender vi et signal om, at kritik er ok, men det er ikke ok, at angribe personer, siger borgmesteren til Danske Kommuner.

Et stenkast mod jobcentret var en del af den optrapning, der førte til, at politikerne blev enige om, at nok er nok og derfor gik ud med en fælles appel.

Artiklen er opdateret 11. april 2018