Elastikgymnastik  
Hver 20. medlem af HK/Privat bruger deres pauser i løbet af arbejdsdagen til blandt andet at lave gymnastikøvelser. Mange flere kunne have rigtig godt af det, særligt hvis de har stillesiddende arbejde foran en computerskærm.

Det er nemt, og det behøver ikke at tage ret lang tid. Vi har her samlet en række gode råd og inspiration til, at du og kollegerne kan få lagt øvelser ind i løbet af arbejdsdagen. 

Få instruktion på video
Med nogle få elastikøvelser får du trænet de muskler, du bruger ved computerarbejde. De mindsker smerter i nakke, skuldre og arme. Fem minutters pause er nok til at nå øvelserne igennem.

Se her en instruktionsvideo til en håndfuld hurtige, nemme og gode udstræknings- og elastikøvelser 

Har du brug for at blive udfordret?
Så har BFA Kontor og BFA Finans lavet arbejdsmiljøkalenderen, som består af 12 konkrete udfordringer – én til hver måned – som I kan dyste i på kontoret og dermed få bragt lidt bevægelse ind i pauserne og i arbejdsdagen i det hele taget.

Download den her
Simple håndøvelser, der mindsker risikoen for museskader
Når du sidder hele dagen foran en computer og klikker på musen, så kan det være en rigtig god idé at lægge disse helt simple håndøvelser ind. De forebygger gener ved musearbejde og afhjælper smerter i håndled, albue, skulder og nakke. Du bør lave øvelserne 2-3 gange hver dag, hvor hver øvelse bliver gentaget 5-10 gange. Du må ikke få smerter efterfølgende.

  1. Har jeg fået drikkepenge? Drej armen, så håndfladen vendes opad og fingrene peger udad. Kig nu bag om din skulder ind i håndfladen.
  2. Asiatisk hilsen. Håndfladerne mod hinanden, fingrene peger mod hagen. Bevæg de samlede hænder fra side til side.
  3. Rygepause. Tag et usynligt cigaretrør og før det til munden; lillefingeren drejes ind mod kinden. Stræk armen sidelæns og bøj håndleddet nedad.
  4. Kig i hånden. Stå med armene lidt ud til siden. Albuerne er strakte, den ene håndflade peger opad, den anden nedad. Kig til den side, hvor håndfladen er opad. Drej nu armene, så håndfladerne vendes modsat – ned og op – mens du hele tiden kigger til den side, hvor håndfladen vendes op.

10-sekunders-afbrydelsen, der hjælper din krop

 

  • Varier den måde, du sidder på din kontorstol
  • Stå op indimellem og bevæg dig lidt rundt, fx når du taler i telefon eller rydder op på arbejdsbordet
  • Har du et hæve-sænke-bord, så sørg for at stå op noget af tiden, gerne flere timer om dagen
  • Lav en strækøvelse
  • For at undgå irriterede øjne er det en god ide at tvinge dig selv til at blinke oftere – husk også at hvile dine øjne ved at kigge ud af vinduet og fokusere på noget længere væk med jævne mellemrum