I HK Kommunal begyndte arbejdet for én ny hovedorganisation for syv år siden, og formand Bodil Otto var derfor lettet, da hun fredag middag kunne konstatere, at de delegerede fra både LO og FTF besluttede at nedlægge deres egne organisationer og gå sammen i én fælles.

- Det er en utrolig god beslutning for HK'erne i kommuner og regioner. Nu får vi én hovedorganisation, hvor de offentligt ansatte får en stærk stemme, og hvor vi kan stå tæt sammen om at opstille visioner for fremtidens velfærd. Vi har fået fjernet det unaturlige skel mellem os fra LO-familien og de FTF-medlemmer, som vi på rigtig mange arbejdspladser arbejder tæt sammen med. Det giver helt klart større muskler til det fremtidige arbejde for blandt andet at sikre gode uddannelser, bedre arbejdsmiljø og indflydelse på politiske beslutninger til gavn for både borgere og medarbejdere, siger Bodil Otto, formand for HK Kommunal.

Også HK-formand Kim Simonsen er glad.

- Jeg er helt utroligt lettet og glad for, at det blev et ja. Det er en historisk beslutning, og nu står alle muligheder åbne for en styrket fagbevægelse til gavn for lønmodtagere i både den offentlige- og den private sektor. Og for den danske model generelt, siger HK-formand Kim Simonsen i en pressemeddelelse.

Beslutningen om, at de to hovedorganisationer skal lægges sammen, er truffet med to tredjedeles flertal. Så selv om der var spænding om udfaldet, er det et bekvemt flertal, der har stemt, der står bag.

- Sammen vil vi stå stærkere og give en samlet fagbevægelse tiltrængt gennemslagskraft på områder som f.eks dagpenge, arbejdsmiljø og ligestilling. Og vi vil stå stærkere over for arbejdsgiverne, der gennem mange år har fusioneret sig større, siger Kim Simonsen.

Han understreger dog, at det vil kræve både tid og kræfter at samle fagbevægelsen til én enhed.

- Sammenlægningen er ingen mirakelkur, og vi er ikke blinde for, at et stort mindretal i begge de tidligere hovedorganisationer er bekymrede for fremtiden, og hvad sammenlægningen betyder for deres organisationer og forbund. Derfor er det nu vores opgave at arbejde benhårdt for, at alle kan se sig i fællesskabet, så vi kan gå styrket ind i fremtiden, siger Kim Simonsen.