Rita blev sendt til lørdagens forhandlinger med massiv opbakning fra HK Statmedlemmer foran forligsen. Rita skal til nye møder i Forligsinstitutionen igen i dag klokken 17.

Mandag klokken 10 mødes parterne på det regionale område, og klokken 17 er igen det de statslige parters tur. Rita Bundgaard og de andre forhandlere gik fra forhandlingerne på statens område sent lørdag aften uden en aftale. Søndag var det så kommunernes tur og det blev til 21-timers maraton fra søndag formiddag til mandag morgen lidt før klokken 8, hvor parterne gik fra hinanden. Også uden en ny aftale.

Forligsmand Mette Christensen har dog ikke givet op, og udover mandagens møder er alle parterne fra både stat, kommuner og regioner indkaldt til fælles forhandlinger tirsdag klokken 10.

Sidste mulige forhandlingsdag er tirsdag, medmindre forligsmanden vælger at udsætte de varslede strejker og lockout yderligere 14 dage.

Lørdag formiddag var HK Stat-medlemmer og tillidsrepræsentanter fra blandt andet KU, DTU, Skat, Politiet, retterne, Udenrigsministeriet, Transport- Bygnings- og Boligministeriet og Statens IT var mødt frem ved #OK18 forhandlingernes begyndelse lørdag morgen for at vise deres opbakning. Ulla Moth-Lund Christensen og HK Stat Hovedstaden havde sørget for skilte og veste.

Læs også: - Vi løber så stærk, vi kan, Sophie Løhde

#OK18 #EnLøsningForAlle #Nokernok

(Opdateret 17. april kl. 11:30)

Se videoen

Forligsmanden kan sætte tiden i stå

Tirsdag aften klokken 23.59 er deadline for at indgå en aftale inden de varslede strejker søndag den 22. april.

Hvis parterne er i gang, men der stadig ikke er landet en aftale tirsdag aften kan Forligsmanden dog også vælge at ’sætte uret i stå’. Det betyder, at hun kan ”beslutte, at klokken kun er 23.59” og fortsætte forhandlingerne efter midnat – på ubestemt tid.

Hvis Forligsmanden i løbet af tirsdag den 17. april meddeler, at hun har opgivet at nå et resultat, kan konflikten begynde 5 dage senere – altså den 22. april.
I det tilfælde er det op til Forligsmanden at afgøre, om strejke og lockout skal starte samtidig – eller om lønmodtagernes strejke skal starte den 22. april og arbejdsgivernes lockout den 28. april.

Forligsmanden kan også vælge at udskyde konflikten yderligere 14 dage. Det skal i så fald også ske senest tirsdag.