Aarhusianske fagforeninger styrker samarbejdet. Foto Brian Rasmussen

Den 22. marts viste fagforeningerne i Aarhus, at vi står sammen i forhandlingerne om en ny overenskomst for de offentligt ansatte. Op mod 15.000 mennesker deltog ved demonstrationen på Store Torv. Foto: Brian Rasmussen

Et helt unikt samarbejde i den aarhusianske fagbevægelse har set dagens lys. I forbindelse med strejke og lockout-varslerne på det offentlige arbejdsmarked, er organisationerne rykket tættere sammen på tværs af fag og hovedorganisationer.

-  I samme ånd som den musketered, der er indgået mellem fagforeningerne i forbindelse med forhandlingerne om nye overenskomster, har vi her i Aarhus valgt at gå sammen om både kommunikation og aktiviteter. Det at stå skulder ved skulder og løfte i flok, er ikke bare noget, vi går rundt og siger, det er også noget, vi efterlever, lyder det fra Jesper Skorstensgaard, der er formand for Århus Lærerforening.

Initiativet til det tætte samarbejde og et fælles sekretariat opstod i det, der hedder Den Kommunale Fællesrepræsentation (DKF). Her mødes fagforeninger, der repræsenterer offentligt ansatte i Aarhus Kommune, men i det nye samarbejde er alle faglige organisationer, også de, der organiserer privatansatte, inviteret med.

- Det er første gang, at fagforeningerne på tværs af fag og baggrund, står så massivt sammen i Aarhus. Vi har altid samarbejdet og været i tæt dialog, men vi har ikke haft tradition for at slå kræfterne sammen på denne måde. Vi kan allerede nu se, at vi lykkes med at nå meget længere ud, end blot til vores egne medlemmer, fordi vi står sammen og hjælper hinanden med løse opgaven, siger Ole Christiansen, formand for LO Aarhus.

Sekretariatet arrangerer og koordinerer både aktiviteter, demonstrationer, kommunikation og andre opgaver, der opstår i forbindelse med den varslede strejke og lockout.

- At være på vej i konflikt kræver rigtig mange ressourcer. Hvis vi hver især, skal løfte opgaven, er der mange af de mindre organisationer, der ikke har mulighed for at aktivere og informere deres medlemmer om lokale aktiviteter i Aarhus. Derfor giver det rigtig god mening, at vi i den her situation viser, hvad rigtige fagforeninger bygger på, nemlig, at man ved at stå sammen, kan hjælpe hinanden til at lykkes. Derfor er alle overenskomstbærende fagforeninger inviteret med i samarbejdet, uanset om de organiserer offentligt eller privatansatte, fortæller Marianne Gilbert Nielsen, formand for BUPL Århus.

Det unikke og stærke samarbejde har allerede vist, at fagbevægelsen kan skabe markante resultater. Fagforeningernes demonstration den 22. marts, var den største i nyere tid på Store Torv, hvor mere end 10.000 mennesker mødte op, sammen med både lokale og landsdækkende medier.

- På onsdag gør vi det igen med en kæmpe demonstration på Rådhuspladsen. Igen er det vores fælles sekretariat, der står bag. Men vi har også mange andre aktioner rundt om i byen, og ud i hele regionen, der koordineres og arrangeres i samarbejde med sekretariatet. Der er ingen tvivl om, at fagbevægelsen i Aarhus har fået en markant stærkere stemme, med vores fælles sekretariat. Vi er ikke længere mange organisationer. Vi er et fællesskab, der står sammen skulder ved skulder, for at skabe resultater, for alle vores medlemmer, siger Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.