Anne Pedersen og Ann Macom Hansen

HK-medlem Ann Macom Hansen (t.h.) er klar til at søge job i staten, blandt andet efter en snak med tillidsrepræsentant ved SKAT i Hjørring, Anne Pedersen.

”Jeg er klar til at søge job i staten nu. ” Sådan sagde 41-årige Ann Macom Hansen mandag aften efter at have tilbragt tre timer sammen med folk fra statens arbejdspladser i Nordjylland.
Ann Macom Hansen er ledig efter at være fritstillet i et job i den private sektor pr. 28. februar i år.
Hun og cirka 230 andre HK-medlemmer fik mandag aften 16. april en enestående chance for at møde flere statslige arbejdsgivere samtidig, da Vejgaardhallen var rammen om et utrolig velbesøgt arrangement.
På få dage kom der så mange tilmeldinger til HK Nordjylland, at mødet måtte flyttes fra HK’s lokaler på Gartnervej til Vejgaardhallen, som kan rumme flere end 200 mennesker. 48 medlemmer nåede ikke at komme med, men stod på venteliste til mødet, og successen får HK Nordjyllands politiske ledelse til at planlægge et lignende møde i efteråret 2018.
Budskabet var klart fra statens folk: Der bliver oprettet masser af nye stillinger i staten her i landsdelen i de kommende år, og det er bare med at søge.
Kontorcheferne forsøgte i den grad at sælge ”varen”, altså deres arbejdspladser, i indlæggene fra talerstolen. Og intet tyder på, at de vil skrue ned for charmen.
” De statslige arbejdsgivere har lovet, at de skal nok komme igen til et lignende møde”, siger Jonna Vestergaard, formand for HK Stat i Nordjylland.
Både SKAT, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse og Statens Administration var til stede. HK-medlemmerne kunne træffe både ledere, tillidsvalgte og medarbejdere fra de nye arbejdspladser. Efter oplæggene fra talerstolen stod cheferne og medarbejderne og besvarede spørgsmål på stande i Vejgaardhallens garderobe.
Og HK-medlemmerne stod i lange køer for at tale med statens folk.

Mødet blev en ”mini-jobmesse” med trængsel og nysgerrighed

UCN act2learn og Aalborg Handelsskole, Center for Karriere & Uddannelse havde også stande i Vejgaardhallen. Skolernes medarbejdere fortalte om de kurser og uddannelser, de kan tilbyde, heriblandt flere helt nye kurser målrettet job i staten. HK JobBørs var også til stede for at give gode råd.
På den måde – og på grund af de mange deltagere – udviklede mødet sig til at blive en ”mini-jobmesse” for nysgerrige HK’ere, som gerne ville vide mere om, hvad et arbejde i staten indebærer. Mange var i job i private virksomheder, og havde mod på et job i staten; andre kom i forvejen fra det offentlige, men kunne måske tænke sig at skifte retning. Atter andre mødedeltagere var ledige.
Og der blev netværket og snakket lystigt ved standene.
Ann Macom Hansen fik eksempelvis talt med medarbejdere fra både Forsvarsministeriet og Skat. Hun er uddannet butiksassistent og klinikassistent, men har også arbejdet i rejsebranchen og som kørselsleder. Alt sammen i den private sektor.
Tiden må vise, om Ann Macom Hansen vil få indfriet sine forventninger, hvis hun ansættes i et job i staten. Men hun er i hvert fald parat til at prøve:
” Jeg fik afklaret, at det ikke er vigtigt, præcis hvilken uddannelsesbaggrund, man har. De personlige kompetencer er vigtigst. Jeg har lært i aften, at jeg ikke skal være bange for at søge de statslige stillinger, ” siger Ann Macom Hansen.