Forligsmand Mette Christensen har tidligt onsdag morgen valgt at udsætte den varslede konflikt med endnu 2 uger. I en pressemeddelelse skriver hun blandt andet:

'Jeg har i dag - efter at have rådført mig med de to øvrige forligsmænd - besluttet, at de varslede arbejdsstandsninger udsættes i indtil 2 uger, jf. § 4, stk. 5, i lov om mægling i arbejdsstridigheder. Udløber perioden uden resultat er parterne berettiget til at iværksætte strejke og lockout på femtedagen efter udløbet af 2 ugers perioden. Det vil sige, at strejke kan iværksættes fra 6. maj 2018 og lockout fra 12. maj 2018.'

HK Stats formand forlod Forligsinstitutionen tidligt i morges for at få lidt søvn. Fredag den 20. april klokken 10 er hun og de øvrige forhandlere fra stat, regioner og kommuner indkaldt til en ny runde i Forligsinstitutionen.

Rita Bundgaard håber, at det vil lykkes at nå et resultat i den forlængede spilletid, som forhandlingerne nu går ind i.

- Vi genoptager forhandlingerne fredag med det klare ønske at nå et positivt resultat og undgå en storkonflikt. Forligsmanden har i samråd med sine to kolleger vurderet, at der er grundlag for at nå i mål med en aftale. Ellers ville hun ikke have udsat konflikten. Jeg håber, at vores arbejdsgivermodparter efter en god nats søvn og fornyede overvejelser er lige så klar, som vi er, på lønmodtagerside til at indgå de nødvendige kompromisser for at få enderne til at nå sammen og sikre en fornuftig overenskomstfornyelse, siger hun.

Rita Bundgaard takker samtidig for den massive opbakning fra HK’ere og andre faggrupper, som stiller veloplagt op ved 'Forligsen', hver gang forhandlerne ankommer.

- 1000 tak for opmuntring, tilråb, faner og søde ord, siger Rita Bundgaard.

Læs reportagen fra Forligsinstitutionen natten til onsdag: Natlige gisninger og stille slagsange ved Forligsen

De forhandlinger, der begynder fredag, fortsætter formentlig uden afbrydelse, indtil der enten er en aftale på plads, eller et endeligt sammenbrud er en realitet. Der kommer ikke til at gå 14 dage med forhandlinger. Det vurderer flere forhandlere i forskellige medier.

Hvis forligsmanden erklærer sammenbrud, træder konflikten i kraft på femtedagen efter, at sammenbruddet er meddelt. Sker det fx søndag, bryder konflikten altså ud torsdag.

Forhandlerne har som bekendt tavshedspligt om, hvilke papirer og tilbud, der ryger over bordene i Forligsinstitutionen. Men ifølge TV2 skal den statslige arbejdsgiver i nat have tilbudt at formalisere retten til den betalte spisepause, som de ansatte har i forvejen, imod at få fleksibilitet fra de ansattes side til gengæld. Det fremgår ikke af TV2's artikel, hvori fleksibiliteten skulle bestå.

HK Stats medlemmer har allerede den betalte spisepause i overenskomsten.