Jordemødrene havde taget storken med. FOA havde allieret sig med julemanden og pædagogerne i BUPL var mødt så talstærkt op, at de magenta-røde dragter trængte gennem alle kameralinser.

HK Stat og HK Kommunal var også mødt talstærkt op foran Forligsinstitutionen fredag morgen, og de hvide HK-veste og #EnLøsningForAlle-slikkepindene var synlige i alle dele af demonstrationen.

Hvor der op til de andre forhandlinger har været nogle hundreder tillidsrepræsentanter og engagerede medlemmer, var der denne gang mødt massivt flere medarbejdere fra staten, kommuner og regioner frem foran Forligsinstitutionen.

Mere i løn-sangen og nokernok-råbet gjaldede markant højere mellem de historiske bygninger og ned mod Kongens Nytorv, ud mod det nye skuespilhus og rundt om hjørnet mod Amalienborg.

Fra vinduet på anden sal kunne HK Statformand Rita Bundgaard kun blive helt overvældet af den massive opbakning. Se hvordan de mange demonstranter så ud inde fra Forligsinstitutionen.

Artiklen fortsætter under videoen

Af mediernes dækning kan man indimellem få indtrykket af, at det kun er småting, der skiller parterne fra hinanden og fra et forlig om nye overenskomster for trekvart million offentligt ansatte. Men djævelen ligger som bekendt i detaljen. Dem er der mange af i en overenskomstforhandling – og hver detalje kan have stor økonomisk betydning.

Rita Bundgaard, HK Stat-formand

Medier giver ufuldstændigt billede

Fx fremgik det i flere medier efter forhandlingerne i natten til onsdag, at staten har tilbudt en aftale med otte procent i lønstigninger og med retten til spisepause sikret. Arbejdsgiverne skulle bare have lidt fleksibilitet til gengæld, fremgik det.
Men hvad fleksibilitet egentlig betyder og hvilke andre modydelser, lønmodtagerne skal betale for at få fastslået retten til den spisepause, der har i forvejen, stod der ikke noget om. På den måde bliver der takket være spin og læk af halve oplysninger tegnet et ufuldstændigt billede af, hvad der egentlig foregår bag Forligsens smukke vinduer.

- At sidde inde i Forligsen er som at befinde sig i et parallelsamfund. Der kommer noget ud derindefra, men det er kun en brøkdel af, hvad der faktisk foregår. Derfor er det svært at genkende det, medierne beskriver, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.
Hun er som de øvrige forhandlere begrænset af en tavshedspligt, som forligsmanden flere gange har indskærpet. Derfor kan hun ikke gå i detaljer.

- Men jeg kan roligt sige, at vi stats-forhandlere mest af alt oplever at kæmpe mod forringelser. Og når fleksibilitet bare betyder, at vi skal aflevere den ene arbejdstidsbestemmelse i overenskomsten efter den anden, så sætter jeg naturligvis foden ned, forklarer Rita Bundgaard.

Det er åbenbart kun Moderniseringsstyrelsens egen opfattelse af fleksibilitet, de statslige arbejdsgivere kan operere med. Men HK’erne er efter mine begreber overordentligt fleksible i dagligdagen. Det meste klares med flekstiden og viljen til at give den en ekstra skalle, når det er nødvendigt for at nå en deadline. Desuden tilbød vi tidligt i forhandlingerne Moderniseringsstyrelsen en rammeaftale om flekstid. Den ønskede arbejdsgiverne ikke at gå ind i, afslører HK Stats formand.

At Moderniseringsstyrelsen nu indirekte beskylder HK’erne og andre for at være ufleksible, provokerer hende:
- Det minder om dengang, de kaldte os low performers. Nu kalder de os ufleksible, på trods af, at mange HK’ere er overordentlig fleksible i dagligdagen og af egen drift sørger for at løse opgaverne, så dagligdagen kan hænge sammen. Helt uden at blive varslet overarbejde.

HK Stats bestyrelse siger nej til forringelser

På et møde i HK Stats bestyrelse torsdag fik Rita Bundgaard og næstformand Peter Raben klar opbakning fra baglandet til at fastholde modstanden mod forringelser af HK’ernes arbejdstidsbestemmelser i et eventuelt kommende forlig. Heller ikke en fortsættelse af det såkaldte privatlønsværn ønsker bestyrelsen se i et kommende forlig. Privatlønsværnet vil på længere sigt øge forskellen mellem statsansattes og privatansattes lønniveau.

Fredag klokken 15.30 var der ikke sluppet nyt ud fra de forhandlinger, der gik i gang i ”Forligsen” fredag formiddag klokken 10. HK Stat følger med og opdaterer på HK Stats Facebook og her på siden, når der sker nyt.

Ifølge Ugebrevet A4 har Sophie Løhde opgivet sit tidligere krav om, at de statsansatte skulle ’tilbagebetale’ milliarder af kroner. Penge, som de ansatte angiveligt havde fået for meget i løn de senere år.

Læs også

Ritas blog

Natlige gisninger og stille slagsange ved Forligsen

HK Stat OK18