Røde hænder fra FOA, runde HK-”slikpinde”, firkløvere i overstørrelse fra sygeplejerskerne, alle ting i pink fra BUPL. Det er bare nogen af de mange synlige markeringer, der har præget gadebilledet i de danske byer de seneste uger. Fagbevægelsen har stået sammen i en grad, som ikke er set så længe, de fleste kan huske.

- Vi er alle sammen enige om at prøve at holde fanen højt, indtil der kommer hvid røg op i forligsinstitutionen, siger Kirsten Christiansen, fællestillidsrepræsentant i Haderslev kommune. Hun er en af de mange offentligt ansatte, som har aktioneret de forløbne uger. I Haderslev foregik det både foran rådhuset i forbindelse med et byrådsmøde og på gader og stræder i Haderslev og Vojens.

Ansatte i Haderslev Kommune - Kirsten Christiansen er nummer tre fra højre

-  Borgerne i Haderslev kommune tog godt i mod os, de var meget imødekommende for at tage vores flyers og ville gerne snakke lidt. Vi mødte ikke en eneste sur mine eller anden tværhed, så det var en fornøjelse, siger Kirsten Christiansen.

Befolkningen støtter

Rundspørger forklarer den gode stemning: Fagbevægelsen har medvind i befolkningen. Ifølge en undersøgelse, som YouGov lavede for dagbladet BT i sidste uge, mener 41 procent af danskerne, at det hovedsagelig vil være arbejdsgiverne i staten, regioner og kommunerne, som har ansvaret, hvis forhandlingerne bryder sammen. Kun 13 procent lægger ansvaret på de faglige organisationer.

Esbjerg Rådhus

Sammenholdet begyndte ovenfra, da alle de offentligt ansattes organisationer blev enige om Musketereden: Ingen indgår en aftale, som de andre er imod. Strategien er blevet taget godt imod blandt medlemmerne. De demonstrerende offentligt ansatte bliver nogle gange suppleret af privatansatte, som er taget forbi før eller efter fyraften, eller som har taget billeder i frokostpausen og delt på de sociale medier.

Synlighed på vejene

I Kolding var der ”skulder-ved-skulder” aktion ved indfaldsvejen fra syd, Haderslevvej, fredag morgen. Igen var en broget skare fra mange forbund repræsenteret, og enigheden var ubrydelig.

Skulder ved skulder fredag morgen før arbejdstid

- Det er fedt at stå tidligt op for at stå sammen, siger Peter Bech, fællestillidsrepræsentant i Kolding kommune. Også han oplever kun velvilje fra dem, demonstranterne møder. Når der dyttes af dem, er det fordi deltagerne med fagter viser, at det er dyt, de ønsker, og jubelen bryder ud, hver gang en bilist hilser med hornet.

Rådhustorvet i Vejle

I Horsens, Vejle og Esbjerg har der også været demonstrationer ved rådhusene, og lørdag er det Sønderborgs tur. Demonstrationerne er gode til at skabe opmærksomhed, og samtidig svejser medarbejderne sammen både i deres egne fagforeninger og på tværs af fagskel.

Konfliktbar

Samarbejdet på tværs var også synligt i Esbjerg fredag eftermiddag, hvor akademikerne (AC) inviterede til fyraftensøl på plænen ved Huset på tværs af fagskel. Her mødte vi Susanne Poulsen, ansat på Jobcenteret i Esbjerg Kommune.

- Jeg skulle da lige ned at vise flaget, selvom jeg ikke kan blive så længe. Det er vigtigt at vise, at vi står sammen, siger hun, arm i arm med formanden for Esbjerg Lærerforening, Kenneth Nielsen.

Sammenhold mellem HK og Esbjerg Lærerforening

Det primære formål ved alle events er at skabe synlighed, men det er næsten lige så vigtigt for arrangørerne at styrke og øge sammenholdet. Som i Haderslev:

- Vi har det sjovt og humøret er højt, når vi er sammen om de forskellige events, vi laver, siger Kirsten Christiansen og tilføjer:

- Det kan mærkes på medlemmerne, at nu må de gerne nå til enighed.

Forligsen er blevet rejsemål

Her er det formanden for HK Stat Sydjylland, Annette Godsvig Laursen,  som støtter forhandlerne

Alle formoder, at forhandlingerne i Forligsinstitutionen nærmer sig deres afslutning - enten med et forlig eller et sammenbrud. Det har gjort det flotte palæ til en særlig ”turistattraktion” for fagligt engagerede fra hele landet i en grad, så politiet har spærret hele den brede gade for trafik. Der er faneborg dag og nat, indtil der kommer en afklaring.

Vær med

Uge 17 byder på demonstrationer i Horsens og Sønderborg mandag og i Kolding og Aabenraa tirsdag. Find yderligere arrangementer i dit lokalområde på denne hjemmeside

Følg med

www.hk.dk opdateres med nyt. Derudover kan du følge HK Sydjyllands facebookside