Rita Bundgaard foran Forligsinstitutionen 23 april 2018.

- Der er ikke noget perspektiv i at fortsætte forhandlingerne med vores arbejdsgivermodpart. Det har vi meddelt forligsmanden. Hun var enig. Derfor blev det en kort dag i dag.

Sådan sagde Flemming Vinther, da de statsansattes forhandlere forlod Forligsinstitutionen mindre end fem timer efter, at de var mødt ind mandag klokken 14. Sendt hjem af forligsmand Mette Christensen.

Kun forligsmanden må konkludere, om forhandlingerne er brudt sammen, men de statsansattes chefforhandlers udtalelser og ansigtsudtryk lod ingen tvivl tilbage om, at sammenbruddet er snublende tæt på.

Kender ikke forligsmandens plan

Også HK Stat-formand Rita Bundgaard havde svært ved at finde lyspunkter i situationen mandag aften.

- Vi må bare konstatere, at vi når ikke hinanden i dag, og det har CFU meddelt forligsmanden. Hun har bekræftet, at hun er enig i den vurdering. Derfor har hun bedt os om at tage hjem og komme igen igen morgen, hvor de andre områder også skal forhandle. Hvad hendes plan er med det, ved vi jo ikke, siger hun.

Vil den holdning ændre sig, hvis der kommer noget andet på bordet fra Sophie Løhde?

- Vi har rakt hånden frem igen og igen og bevæget os, lyder den eneste kommentar fra Rita Bundgaard, der ifølge Forligsmandsloven ikke må referere fra forhandlingerne.

Næste - og måske sidste - runde af forhandlingerne - begynder tirsdag klokken 10 i Forligsinstitutionen. Her er både regionerne, kommunerne og staten kaldt ind. Statens chefforhandler var heller ikke optimistisk.

- Det så svært ud, da vi gik ind ad døren. Det så også svært ud, da vi gik ud. Derfor slutter vi for i dag. Vi kommer simpelthen ikke videre, sagde statens hovedforhandler, innovationsminister Sophie Løhde (V).

Hvis forligsmanden i morgen konstaterer sammenbrud, kan konflikten træde i kraft på lørdag. Reglerne siger, at konflikten starter på femtedagen, og ifølge Forligsinstitutionens sekretariat regnes den dag med, hvor sammenbruddet meddeles fra forligsmanden.

Det er forligsmanden, der afgør, om fagforeningernes strejke og arbejdsgivernes lockout eventuelt begynder samtidig, selvom de er varslet med nogle dages mellemrum. Hvis det ender med en konflikt, vil der altså komme præcise datoer fra Forligsinstitutionen

Læs også Massiv opbakning til forhandlerne før slutspil

Ritas Blog Noget om tavshed og tillid

#OK18 #EnLøsningForAlle