På en ekstraordinær kongres i HK er Martin Rasmussen, formand for HK Midt, valgt som ny næstformand i HK Danmark. Dermed skal også HK Midt have ny formand, der vælges på en ekstraordinær repræsentantskabsgeneralforsamling.

Martin Rasmussen

Martin Rasmussen i øjeblikket lige efter, han havde fået titlen som forbundsnæstformand i HK Danmark til den ekstraordinære kongres.

I lørdags mødte de HK-delegerede ind til en ekstraordinær kongres i Odense Congress Center, hvor de nogle timer senere skulle stemme om, hvem der skulle være ny næstformand i HK Danmark. Efter debat og taler har de delegerede truffet deres valg, der altså faldt på Martin Rasmussen. Den nye næstformand vandt posten i et kampvalg mod Ulla Moth, sektorformand i HK Stat Hovedstaden:

- Vi ønsker Martin tillykke med den nye funktion i HK. Det er et nyt højdepunkt i en flot karriere, hvor Martin fra en start som ungdomsformand gennem snart tre årtier har gjort en stor forskel for vores medlemmer i forskellige funktioner. Vi er sikre på, at HK Danmark får en dynamisk, engageret og udadvendt næstformand, der kan og vil sætte dagsordener og skabe resultater for vores medlemmer. Martin er stærk til at kombinere indsigt og overblik med sans for det enkelte medlem, siger Pia Tørving på vegne af de fire sektorformænd i HK Midt, hvor de repræsenterer sektorerne Stat, Handel, Privat og Kommunal.

Medlemsdemokrati viser sit værd

I HK Midt, der dækker både Fyn, øerne og Fredericia, vil der som følge af Martin Rasmussens næstformandspost blive indkaldt til en ekstraordinær repræsentantskabsgeneralforsamling, hvor medlemmerne skal vælge ny afdelingsformand:

- Vores formænd vælger vi gennem et aktivt og velfungerende medlemsdemokrati. Derfor indkaldes der snarest til en ekstraordinær repræsentantskabsgeneralforsamling, hvor de delegerede kan vælge mellem de kandidater, der melder sig til den ledige post som formand for HK Midt, siger Pia Tørving der glæder sig over, at fagforbundets demokrati igen viser sit værd:

- Kongressen har givet Martin Rasmussen en demokratisk opbakning med sig, som vi er sikre på kommer vores medlemmer til gode, når han mandag starter et nyt kapitel i sit liv som næstformand i HK Danmark.

FAKTA: Baggrund for den ekstraordinære kongres
Den tidligere næstformand i Danmarks næststørste fagforbund HK, Mette Kindberg, trak sig november 2017 fra næstformandsposten. Der blev herefter indkaldt til ekstraordinær kongres i april 2018, og Ulla Moth og Martin Rasmussen meldte sig som kandidater til næstformandsposten. De seneste måneder har de to kandidater blandt andet været landet rundt i HK’s syv afdelinger til fælles kandidat- og debatmøder forud for kongressen i lørdags.