Men måske kan både HK og medlemmerne - og alle andre, i øvrigt - blive klogere i den kommende tid. Analyseafdelingen har samlet data fra 87.000 jobannoncer i perioden 2016–2017, som er blevet underkastet en sproganalyse - og det giver allerede nu en indikation af hvilke kvalifikationer der er i fokus.

Preben Ringgaard - tidligere i analyseafdelingen HK - er på besøg i podcast-studiet for at fortælle om indsamlingen og data-analysen, og hvordan det især i de kommende år (når man begynder at kunne se trends og udvikling i de ord, annoncerne bruger) kan give ny viden, som forhåbentlig kan hjælpe folk på jobjagt.

Analyseafdelingen har i øvrigt også suppleret de 87.000 opslag med data fra 12.000 cv’er, og en række andre data, som allesammen er med til at nuancere billedet af jobmarkedet.

Preben Ringgaard på LinkedIn

Tips

1. Anders: Drafts 5 - superfleksibel noteapp
  2. Jeppe: Nyhedsbrevet The Big Revolution af Martin Bryant