Foto: Scanpix / Sofie Mathiassen

Coop offentliggjorde i sidste uge, at de lukker 47 Fakta-butikker, og at lukningen af butikkerne bliver gennemført inden udgangen af maj. Ifølge Coop Danmark berører lukningen omkring 900 medarbejdere. Er du en af de berørte medarbejdere, og er du medlem af HK Handel, så står din lokale afdeling naturligvis klar med hjælp til dig.

- Vi har et beredskab klar, og vi vil gøre vores bedste for at hjælpe de opsagte medlemmer videre i deres arbejdsliv. Vi skal sørge for at så få som muligt kommer ud i ledighed, siger Louise Holm Sommer, faglig sekretær i HK Handel med ansvar for Coop og retter kritik mod Coop Danmark i forhold til, hvordan de har håndteret sagen:

- Stik imod hvad HK Handel har erfaring med fra andre sammenlignelige massefyringer, så har HK Handel ikke været involveret i forhandlingerne. Det er ellers god pli at sørge for, at medarbejderne får mulighed at blive rådgivet og vejledt af deres faglige organisation, som har erfaring med, hvad en fratrædelsesordning kan og skal indeholde. Det vi blandt andet bidrager med er at sikre, at opsigelsesperioden bliver tilrettelagt med fokus på fremtiden og efteruddannelse. Og på at de berørte medarbejdere kommer videre i deres arbejdsliv og undgår ledighed, siger Louise Holm Sommer.

- Ser vi på, hvad Coop Danmark så tilbyder deres opsagte medarbejdere, så er det en skrabet model i forhold til, hvad vi har set fra andre massefyringer. Coop giver det, de skal, men derudover stort set intet, siger Louise Holm Sommer, som også har påtalt overfor Coop Danmark, at HK Handel ikke er tilfredse med processen.

Lukker din arbejdsplads

Er du en af de berørte Fakta-medarbejdere? Så kontakt din lokale HK-afdeling hurtigst muligt. HK garanterer, at du får en samtale med en HK-rådgiver inden for 24 timer på hverdage, hvis du lige er blevet opsagt. Ring til os på telefon 7011 4545. Se mere på HK Kvikstart.
Du kan altid få rådgivning af HK's karrieretelefon. De sidder klar til at hjælpe dig med at tage næste skridt i dit arbejdsliv.

Dine rettigheder, hvis du er blevet opsagt

FUNKTIONÆRLOVEN giver dig ret til fri til jobsøgning – det betyder, at du for eksempel kan tage fri, hvis du bliver indkaldt til jobsamtale i arbejdstiden.

TRYGHEDSAFTALEN giver dig ret til to timers betalt fravær til vejledning i din a-kasse og fagforening.

DIN OVERENSKOMST giver dig ret til op til 7 ugers efteruddannelse betalt af kompetencefonden.