lohde

Innovationsminister Sophie Løhde. Her fotograferet, mens forhandlingerne om OK18 stadig stod på i Forligsinstitutionen. Foto: Philip Davali

Mens HK Stat og de andre faglige organisationer fejrede, at alle områder havde tilkæmpet en aftale for nye overenskomster, var ikke alle så glade. Knapt var papiret kommet ud af printeren i Forligsinstitutionen, før Dansk Arbejdsgiverforening kritiserede:

'Jeg noterer mig dog også, at det blev en dyr aftale. Den aftalte lønstigning på 8,1 procent over 3 år er markant højere end lønstigningen i de private overenskomster. Det risikerer på sigt at være med til at udhule den danske konkurrenceevne med tab af vækst og danske arbejdspladser', skriver administrerende direktør i DA Jacob Holbraad i en kommentar.

Det fik CFU-formand Flemming Vinther til at svare på Twitter: 'Jacob ved udmærket, at vi regner baglæns fra den forventede lønudvikling på 8.6. Så at sammenligne 8.1 med 6.9 er rent DA spin #enløsningforalle'

21 Søndag på DR1 interviewede søndag aften innovationsminister Sophie Løhde og bad hende forholde sig til DA-kritikken.

"Vi er kommet hjem med et samlet set godt, men ikke mindst økonomisk ansvarligt forlig," lød ministerens svar.

"Det er et forlig, hvor vi på den ene side sikrer, at medarbejderne også får andel i, at der er fremgang i dansk økonomi. Det ville være mærkværdigt, hvis vi sagde til medarbejderne, at det går godt i økonomien, men det skal I ikke kunne mærke på pengepungen. Men på den anden side lander vi også et balanceret resultat, hvor vi også som arbejdsgiver har fået en række prioriteter igennem."

Vi ønskede forlig – ikke forlis

"Jeg synes også, at aftalen på 8,1 procent viser, at vi har strakt os langt i forhold til lønmodtagernes krav på det offentlige arbejdsmarked. Det har vi jo, fordi vi ønskede at lande et forlig. Og ikke få forlis og dermed bringe Danmark ud i konflikt," sagde Løhde endvidere.

TV Avisens vært Kåre Quist spurgte, om det på grund af et kommende valg er "sæson for julegaver i utide".

Dertil svarede ministeren:

"Jeg synes, man skal holde op med at sige, at der er uddelt julegaver. Det tror jeg heller ikke, at de faglige organisationer mener, at der er. Vi har haft et afsindigt svært forhandlingsforløb. Det har været lange og hårde forhandlinger. Hvis der havde været lette løsninger på de svære problemer, så tror jeg, at vi alle sammen havde grebet dem."

"Det har jo gjort, at vi har virkelig været udfordret i forhold til at lande et forlig i alle 3 sektorer. Og derfor er jeg også meget tilfreds med, at det nu er lykkedes os at få ro på det offentlige arbejdsmarked, selvfølgelig under forudsætning af, at det her forlig bliver stemt hjem blandt de faglige organisationers medlemmer. Og dermed også undgået, at Danmark bliver kastet ud i en ødelæggende kæmpekonflikt," sagde Sophie Løhde.