EPJ Syd er navnet på en ny elektronisk patientjournal, som 22.000 ansatte på fynske og sydjyske hospitaler skal anvende fra 2020. Leverandøren er Systematic, der har hovedkontor i Århus, men siden grundlæggelsen i 1985 er vokset til at være en international softwarevirksomhed med 900 ansatte og kontorer i 12 lande.

Prisen for udvikling og implementering er 253 mio. kr., hvilket er ifølge en pressemeddelelse er billigere end regionens nuværende EPJ-system. Odense Universitetshospital bliver ansvarlig for driften af EPJ Syd i hele Region Syddanmark.

Erfaringer var vigtige

Systematic står i forvejen bag driften af patientjournaler i hele Region Midtjylland og dele af systemet, som anvendes i Region Nordjylland. Disse erfaringer har haft stor betydning for Region Syddanmarks valg af leverandør.

- Vi har fra start ønsket, og nu også fået, et standardsystem, som er velafprøvet, og som allerede er i brug. Det sikrer stabilitet for vores sygehuse og i sidste ende stabilitet for vores patienter, og det er, som jeg ser det, en rigtig stor fordel, siger Mette Bossen Linnet (V), formand for Digitaliseringsudvalget i Region Syddanmark.

Sundhedsplatformen blev valgt fra

IT-systemet Sundhedsplatformen, som under voldsom kritik siden 2016 er implementeret i først Region Hovedstaden og fra november i Region Sjælland, blev allerede i august sidste år fravalgt i udbudsprocessen i Syddanmark. Efter en prækvalifikationsrunde lykkedes det ikke den amerikanske leverandør Epic at blive blandt de virksomheder, der skulle kæmpe om at vinde udbuddet i Region Syddanmark.

For nylig viste en undersøgelse blandt 10.000 brugere af Sundhedsplatformen, at der fortsat er utilfredshed med systemet. To ud af tre læger, der er med undersøgelsen, er således enten meget utilfredse eller bare utilfredse.