- Tidligere patruljer har vist, at der er mange unge, der ikke får løn under sygdom, selv om de har ret til det. De unge kender ikke reglerne og tror, at de selv skal finde afløsere, når de er syge, og så mister de retten til løn under sygdom, fortæller Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro, og fortsætter:

- Det generelle billede er, at forholdene for unge på arbejdsmarkedet stadig ikke er så gode, som de kunne være, og vi håber, at Jobpatruljens indsats på sigt kan føre til, at forholdene for fritidsjobberne bliver bedre, siger de.

Frivillig fra Jobpatruljen snakker med  fritidsjobber i butik

Jobpatruljen vil være på landevejene i det midt- og vestjyske i uge 28 og 29.

Et landsdækkende fokuspunkt for Jobpatruljen bliver desuden i lighed med sidste år den nye lov om restaurationsvirksomhed og konsekvenserne. Med ændringen af loven, der trådte i kraft 1. juli 2017, må unge mellem 15 og 18 år, der ikke er omfattet af undervisningspligten, nu gerne fra kl. 6.00 til 22.00 arbejde i lokaler, hvor der bliver udskænket alkohol – og tilmed servere den selv.

Der skal dog være tale om serveringssteder, hvis hovedformål er servering af mad, og hvor serveringen sker i den forbindelse. Desuden siger loven, at de unge alene skal være beskæftiget med afrydning, opdækning, rengøringsarbejde, modtagelse af bestillinger eller servering af stærke drikke og, at de skal være under opsyn af personer over 18 år.

En ordentlig start på arbejdsmarkedet

Sammen med en række andre fagforeninger står 3F og HK bag Jobpatruljen, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.

Hver sommer besøger ca. 250 unge frivillige omkring 10.000 arbejdspladser over hele landet og fortæller om løn, sikkerhed og rettigheder på arbejdspladsen. I 2017 besøgte Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland ca. 1000 arbejdspladser og talte med ca. 250 unge fritidsjobbere.

Meld dig som frivillig

- Vil du være en del af Jobpatruljen 2018, kan du melde dig nu, fortæller Henrik Kristensen, faglig sekretær i 3F Holstebro og koordinator af Jobpatruljen i det midt- og vestjyske.

Henrik Kristensen vil gerne høre fra alle, der har interesse i at give de unge en god start på arbejdslivet, og som har lyst til at tilbringe en del af sommerferien sammen med andre unge aktivister.

Henrik Kristensen kan kontaktes på telefon 6170 0498 eller e-mail henrik.kristensen@3F.dk. Du kan også melde dig til Jobpatruljen på www.jobpatruljen.dk/blivaktiv

Artiklen er opdateret 08. maj 2018