HK Kommunal Sydjyllands tillidsrepræsentanter var inviteret til stormøde i Kolding mandag for at blive orienteret om det resultat, som forhandlerne har nået gennem det langstrakte og vanskelige forløb op til OK18-aftalen. Nu forestår en større kampagne for at få så mange som muligt til at stemme.

- Mange stemmer signalerer fællesskab, at vi står sammen ligesom da konflikten truede. En høj stemmeprocent viser opbakning til HKs forhandlere, og viser dem, at vi synes, de har gjort en forskel. Og jeg er også sikker på, at det bliver et ja med det resultat, de er nået frem til, siger Helle Hansen, der deltog i mødet som fællestillidsrepræsentant i Vejen kommune.

I den solvarme sal fik de gennemgået tabeller med lønstigninger og tidspunkter for indfasningen, og de hørte om halve løntrin, kompetencefonde, spisepauser og meget mere.

- Det var rigtig fint at være med til, og jeg blev ret meget klogere på nogen ting. Der er mange tal og løjerlige beregninger, som jeg også skal kigge en ekstra gang på, siger lægesekretær Sara Brendebjerg, som er tillidsrepræsentant for 11 medlemmer på Kolding sygehus.

Oplægsholdere var formand for HK Kommunal Sydjylland Lene Roed og forhandlingskonsulent Per Stech fra sektorsekretariatet. De fik deres sag for, da tillidsrepræsentanterne skulle have alle detaljer på plads.

- Der kommer givetvis mange spørgsmål, men det blev lagt frem meget simpelt, så vi kan bruge det herhjemme, når vi skal fortælle videre til medlemmerne. Jeg havde en god fornemmelse i maven bagefter, siger Helle Hansen.

Ude på arbejdspladserne er der flere steder kommet spydige kommentarer til, at LO-forbundene indgik det første forlig med regionerne. Mange har ment, at det var et svigt af musketereden, men Lene Roed gjorde klart i sit oplæg, at ”En aftale for alle” ikke på noget tidspunkt har betydet, at alle skulle skrive under på den samme aftale samtidig.

- Musketereden blev overholdt hele vejen, og det var Anders Bondo også tidligt ude at sige, sagde Lene Roed. Det var nyttigt for Sara Brendebjerg.

Sare Brendeberg til mødet

- Retorikken har været så bombastisk i medierne og på arbejdspladserne, at det hele er blevet kørt op. Men på mødet fik vi information om processen og om musketereden. Selv om de jo ikke kan afsløre så meget, så er jeg godt klædt på til snak både med medlemmer og andre faggrupper, siger Sara.

HK opfordrer til, at alle medlemmer stemmer ja til aftalen, som rummer væsentlige forbedringer på mange områder. Læs den her: https://www.hk.dk/omhk/enhedssider/kommunal-ok18

- Postkortene med OK-ønsker og dialogen inden har givet os ejerskab til forhandlingerne, og resultatet sætter flueben ved de fleste af de ting, vi ønskede os, så der kommer nok ikke mange spørgsmål om, hvorfor aftalen blev indgået, siger Helle Hansen.

Sara Brendebjerg fik i øvrigt også ammunition til diskussioner udenfor arbejdspladsen. Mange har hørt Sophie Løhdes påstand om de offentligt ansattes lønfest, og den betalte frokostpause har også givet kommentarer.

- Jeg har måttet forsvare, hvad vi kæmper for, til en konfirmationsmiddag og andre steder. Folk ”synes” en hel masse, men de har ikke deres fakta i orden. Med gennemgangen på mødet mandag har jeg mine fakta på plads til at diskutere sagen, siger hun.

HK Kommunals afstemning er åben nu og frem til d. 4. juni kl. 12.00 og det er uhyre enkelt at stemme. Gå ind på https://hk.dk/ok18 og tast dit CPR-nummer. Herefter vælger du ”Ja” eller ”Nej”. Det tager kun 1 minut, og der udloddes 10 weekendophold og 10 kurve med chokolade og vin blandt dem, som stemmer.