Hvis du helt selv kunne vælge, hvad ville du så gerne have forenklet eller forbedret i arbejdsmiljøloven? Det er et spørgsmål, som de fleste danskere har rigtig svært ved at svare på. For, hvad er det nu lige, der står i loven? Ikke desto mindre er det det spørgsmål, som beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) har bedt helt almindelige danskere om at besvare inden 1. juni.

- Jeg må indrømme, at jeg er lidt skeptisk overfor ministerens måde at tænke forenkling på. For det første giver en forenkling af arbejdsmiljøloven ikke nødvendigvis et bedre arbejdsmiljø eller en bedre beskyttelse af borgerne. Og derudover har han, udover at spørge medarbejderne til råds, samtidig nedsat et ekspertudvalg, der sideløbende skal gentænke lovgivning. Derfor er jeg spændt på at se, hvordan han vil vægte henholdsvis ekspertudvalget og borgerne, forklarer næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing.

Støt HK’s forslag eller lav dine egne

For at komme beskæftigelsesministeren i møde har HK dog lavet en løsning, som sikrer, at Troels Lund Poulsen får de input, han efterspørger.

HK stiller selv fem forslag på hjemmesiden www.hk.dk/kæreTroels, hvor du lynhurtigt kan vælge et eller flere forslag, som du gerne vil have sendt af sted til ministeren. Det drejer sig blandt andet om behandlingsgaranti for folk, der bliver ramt af stress, sikring af et ordentligt lydniveau i storrumskontorer og krav om obligatorisk uddannelse i psykisk arbejdsmiljø for ledere med personaleansvar.

Vi fylder på med flere gode forslag helt frem mod 1. juni, så du skal endelig også sende forslag til os, som du gerne vil have os til at skrive igennem. Vi udvælger løbende og opdaterer siden løbende frem til 1. juni.

Så bare skriv løs, opfordrer næstformanden i HK Kommunal.

- Jeg synes, vi skal få det bedste ud af beskæftigelsesministerens initiativ. Derfor håber jeg, at der er rigtig mange medlemmer, der har lyst til at bidrage med forslag, som vi nok skal sørge for at viderebringe til beskæftigelsesministeren, lyder det fra Mads Samsing.

Artiklen er opdateret 15. maj 2018