Afstemningerne er i fuld gang for begge de offentlige sektorer om de nye overenskomster, OK18, efter et langt og svært forhandlingsforløb. Det er et mål for HK at alle stemmer for at sende et signal til politikere og omverdenen generelt om, at HK’s medlemmer interesserer sig for deres arbejdsvilkår og lægger vægt på den danske model med aftaler frem for lovgivning.

Storkonflikten på det offentlige arbejdsmarked er ikke afblæst med aftalen i Forligsinstitutionen. Hvis de offentligt ansatte stemmer nej til aftalen, rammer konflikten de offentlige arbejdspladser den 11. juni. HK anbefaler et ja.

I skrivende stund er begge sektorer godt med i stemmedeltagelsen. I forhold til de øvrige afdelinger ligger HK Kommunal Sydjylland på en delt førsteplads, mens HK Stat Sydjylland har taget førertrøjen på det statslige område. Man kan følge stemmetallene på HK’s hjemmeside.

Her er det HK Stat Sydjylland tirsdag eftermiddag:

Find de nyeste tal her:

Kommunal: https://www.hk.dk/omhk/enhedssider/kommunal-ok18/stemmeprocent

Stat: https://www.hk.dk/omhk/enhedssider/stat-ok18/foelg-stemmeprocenten

De kommende dage vil de faglige konsulenter og politikerne møde så mange medlemmer som muligt og opfordre dem til at stemme. Det samme vil tillidsrepræsentanterne.

HK Stat Sydjylland på besøg hos medarbejderne på Arbejdstilsynet i Kolding, da de mødte tirsdag morgen