Væksten har bidt sig fast, udtaler Tine Roed fra Dansk Industri, men alligevel mærker vi den ikke synderligt i Region Sjælland, hvor væksten har ladet en del tilbage at ønske.

Jeg mener derfor, det er en vigtig pointe, at man ikke kun arbejder på at gøre sig attraktiv overfor hovedstadsområdet, men også husker Region Sjællands område, hvor der stadig er stor ledighed og dygtige ledige, der gerne vil bidrage til sjællandsk vækst, siger Kurt Jørgensen, formand i HK Privat Sjælland.

HK Sjælland har en JobBørs, der blev brugt 176 gange af arbejdsgivere i 2017, hvor vi hver gang mønstrede egnede og kvalificerede kandidater til stillingerne. Kurts ønske er derfor, at erhvervslivet vil benytte vores JobBørs og store viden om vores medlemmer endnu mere, så vi kan få flere dygtige ledige i arbejde og bruge ledigheden ’mere fornuftigt’ ved at udnytte hinandens styrker i indsatsen mod ledighed.

Fremtidens faglærte mangler – men de kommer ikke af sig selv

Det påpeges i Sjællandskes artikel, at Vestsjælland er et faglært kraftcenter, men hvor flere af de gode kræfter er i deres arbejdslivs efterår.

- Virksomhederne mangler faglærte, og da de ikke dumper ned fra himlen mener vi, det er et fælles ansvar, at vi får dem skabt og udlært, siger Kurt Jørgensen og fortsætter:

- Det er muligt, at Holbæk, Kalundborg og Odsherred sammen med Slagelse Kommune, har flest praktikpladser i forhold til indbyggertal, men hvis vi skal opretholde et vestsjællandsk kraftcenter, er vi nødt til at forpligte os til at uddanne flere og stille elevpladser til rådighed for vores fremtidige faglærte, der i den grad er en mangelvare.

- Fra HK Privat Sjællands side må vi konstatere et fald i elevpladser, hvilket har katastrofal indvirkning på det fremtidige arbejdsmarked, såfremt vi ikke tilbyder de unge en chance for at blive de dygtige faglærte, vi mangler. De unge vil deres uddannelse, og de vil deres praktik, så de kan blive værdiskabende, dygtige og vidende medarbejdere. Dem har både vi og arbejdsgiverne et stort ansvar overfor – svigter vi dem med manglende praktikpladser, så svigter de os med at vælge andre uddannelser, hvilket man jo egentlig godt kan forstå.

Læs mere om, hvad HK's JobBørs kan hjælpe med lige her på HK.DK