Danmarks bedste og dårligste jobcentre er nu fundet. I hvert fald ifølge LO, der har udarbejdet et jobcenterindeks, der måler kommunernes indsats for de ledige på fem forskellige parametre. Det skriver Avisen.dk.

Uddannelsesandel, varighed af sygedagpenge, ledighed hos ikke vestlige indvandrere, aktiveringsgrad og varighed af ledighedsforløbet udgør de fem pejlemærker for LO’s rangordning. LO vægter selv de forskellige parametre og lægger især stor vægt på uddannelsesandelen.

Vestjylland i førertrøjen

Indekset, der omhandler dagpenge-forsikrede ledige i 4. kvartal 2017, viser, at jobindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune er landets bedste efterfulgt af indsatsen i Holstebro og Varde. I den anden ende af skalaen topper Næstved med landets dårligste jobindsats. Rudersdal og Aarhus er henholdsvis næst- og tredjedårligst.

I Ringkøbing-Skjern Kommune ser fagchef for beskæftigelse, Kim Ulv Christensen, målingen som et resultat af en bred indsats, der går ud på at hjælpe borgerne tilbage på arbejdsmarkedet.

- Men vi er også en kommune, der ligger i produktions-Danmark, og når der er gang i produktionen i de store virksomheder, rammer det også os, og der er godt, siger han til Avisen.dk.

Ufuldkomment indeks

I Næstved, der altså ifølge LO har landets ringeste beskæftigelsesindsats, peger arbejdsmarkedschef, Torben Bahn Petersen, på, at LO's indeks viser et meget lille billede af den samlede beskæftigelsesindsats.

- Det interessante ved indekset er, at det vægter de ting, LO prioriterer højest. Det er så uddannelse. Vi bruger rigtig mange kræfter på eksempelvis virksomhedspraktik, og derfor bliver vi ramt, siger arbejdsmarkedschefen.

Artiklen er opdateret 23. maj 2018