Præmier

Afstemningen om den nye overenskomst blev sat i gang torsdag før pinse, og allerede efter det første døgn havde næsten hvert tredje medlem af HK Kommunals deltaget. Siden da har tempoet i afstemningsprocessen været lidt lavere. Her en uge efter starten er stemmeprocenten på 50,7 procent.

Afstemningen slutter først 4. juni kl. 12. Med 11 dage tilbage af stemmeperioden tyder meget på en stor deltagelse. Ved forrige overenskomstfornyelse i 2015 nåede stemmeprocenten op på rekordhøje 64 procent, hvilket var en stigning på 22 procentpoint i forhold til, hvor mange af HK Kommunals medlemmer der deltog i afstemningen i 2013.

Lodtrækning om fine præmier

Engagerede medlemmer og en høj stemmeprocent er med til at sikre aftalesystemets legitimitet og understøtte den danske model. Derfor gøres der fra HK Kommunals side et stort arbejde for udbrede kendskabet til overenskomstresultatet og få medlemmerne til at tilkendegive deres mening om det.

Denne gang er der lodtrækning om ekstra flotte præmier blandt alle, der deltager i afstemningen. Der udloddes 10 weekendophold for to personer på HK's eget kursussted, Hotel Christiansminde i Svendborg, og dertil kommer 10 kurve med chokolade og vin til en værdi af 500 kr.

Du skal kun bruge dit cpr-nummer for at deltage i afstemningen via dette link.

Konkurrence mellem afdelingerne

Æren står på spil i en anden konkurrence. Det er den interne konkurrence mellem de syv HK-afdelinger om at opnå den højeste stemmeprocent. Både i 2013 og 2015 var det HK Midtvest, der vandt, og det er da også midtvest-jyderne, der fører denne gang. Dog kun knebent – med 0,1 procentpoint - foran HK Sydjylland, der sidste år blev nr. 3 lige efter HK Østjylland på 2.-pladsen.

Den aktuelle stilling i konkurrencen mellem afdelingerne offentliggøres senest kl. 10 på alle hverdage. Du kan følge udviklingen her.

Sammenlignet med andre organisationer for offentligt ansatte er medlemmerne af HK Kommunal ganske gode til at give deres mening til kende. En hurtig googling af stemmeprocenter i 2015 blandt en række udvalgte organisationer viser ingen deltagelse i nærheden af den i HK Kommunal, hvor næsten to ud af tre afgav deres stemme.

I FOA var det lige over halvdelen, der stemte, nemlig 50,4 procent. Andre stemmeprocenter i 2015: Pædagogerne i BUPL: 43 procent, socialrådgiverne: 42,4 procent, Kost og Ernæringsforbundet: 41,5 og sygeplejerskerne: 37,9 procent.