Overspringshandlinger kender vi alle. Og faktisk er det en generel udfordring at kunne bevare fokus på arbejdsopgaven. Det mener Kirsten Andersen, der er ekspert i personlig planlægning og indehaver af firmaet Mnemosyne Kursus og Forlag.

- Rigtigt mange af mine kursusdeltagere oplever, at det er svært at holde fokus. De bliver alt for ofte afbrudt i arbejdet, fx af nye mails i indbakken, siger hun.

- Og når du først er revet ud af den, så kan det være svært at komme ordentligt i gang igen med arbejdsopgaverne, tilføjer hun.

25 overskuelige minutter
Men har du kendskab til de rigtige arbejdsværktøjer, er det ikke så svært at bevare koncentrationen på opgaverne på skrivebordet. Det er pomodoro-teknikken, der blev udviklet af italienske Francesco Cirillo i slut-80’erne, et godt eksempel på.

Her er grundtanken, at du arbejder fokuseret i intervaller af 25 minutter med små pause indimellem, typisk af fem minutters varighed. Efter fire overståede intervaller kan du så holde en længere pause på 15-30 minutter.

- Pomodoro-teknikken er meget anvendelig, da de 25 minutter er særdeles overskuelige for de fleste. Det giver en lille succesoplevelse, når du er igennem, og netop dét forhindrer overspringshandlinger. Du ved, at den velfortjente pause er lige rundt om hjørnet, siger Kirsten Andersen om teknikken, der har fået sit navn efter et tomatformet minutur og det italienske ord for tomat.

Hold pause væk fra opgaven
Har du haft succes med de 25 minutter og har mod på mere, så kan du uden problemer tilpasse teknikken og øge antallet af arbejdsminutter, forklarer Kirsten Andersen.

- Mange vil opleve, at når man først er fordybet i en opgave, kan man sagtens arbejde fokuseret i længere tid ad gangen, for eksempel 30 eller 40 minutter. Det er ikke en nødvendighed, at man holder sig til de 25 minutter, siger hun og fremhæver, at det essentielle blot er, at du husker at holde de små pauser.

- Det er vigtigt, at du holder en reel pause, altså væk fra opgaven, så du skal op og stå og få ro i hovedet. Din underbevidsthed vil sandsynligvis arbejde videre med opgaven, så du nemt kan fortsætte efter pausen. Derfor skal du heller ikke tjekke mails eller Facebook, når du har pause, siger hun.

drej tomaten

Tomatur
Pomodoro betyder tomat på italiensk og er også navnet på en arbejdsteknik opkaldt efter et tomatformet minutur. Den går ud på at opdele arbejdet i såkaldte koncentrationsintervaller. Sæt uret til 25 minutter, og når det ringer, holder du så en kort pause på fx fem minutter. 

Det skal du gøre, før du starter pomodoro-intervallerne

1. Luk ned for din mail og telefon. Mailindbakken er ofte kilde til afbrydelser af enten kortere eller længere karakter. Har du mange mails, der skal løbes igennem, så kan du planlægge at bruge en af dine arbejdsintervaller på netop mailindbakken. Også telefonen skal pakkes langt væk, medmindre du bruger en såkaldt pomodoro-app, der hjælper dig med at tage tid på dine intervaller og gør, at du ikke kan bruge telefonen til andet imens. 
2. Fortæl dine kolleger, at du nu begynder en række arbejdsintervaller. Flere og flere sidder i storrumskontorer, hvor afbrydelserne kan være mange. Ikke alle kolleger er lige bevidste om, at de afbryder andre ved for eksempel at tale højt i den ene ende af kontoret. Hvis kollegerne har brug for dit input, kan du eventuelt planlægge et interval til små opgaver, der også inkluderer dine kollegers spørgsmål. Det samler afbrydelserne. 
Kilde: Kirsten Andersen, ekspert i personlig planlægning og indehaver af Mnemosyne Kursus og Forlag