Kære Troels

Umiddelbart kan det virke lidt svært tilgængeligt at foreslå ændringer til arbejdsmiljøreglerne. Men hvis vi nu fortæller dig, at stressramte ikke har nogen garanti for at komme hurtigt i behandling, at når man udfylder sin APV om psykisk arbejdsmiljø kan ens chef og kolleger nogle sted læse med, og at der ikke er nogen særlig del i APV’en for seniorer - så begynder forslagene pludselig at stå i kø.

Siden d. 9. maj har man via en side på HK’s hjemmeside kunnet sende forslag om alt fra behandlingsgaranti på stress og uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø til minimering af støj i storrumskontorer afsted til beskæftigelsesministeren.

I HK har vi nemlig besluttet os for at hjælpe beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), som selv har opfordret til det, med at få så mange bud fra danskerne som muligt på, hvad der skal forbedres i arbejdsmiljøreglerne. Og der er netop lagt 5 nye forslag på hjemmesiden.

- Vi er allerede oppe på 949 afsendte forslag, så vi er helt overvældede over, hvor mange forslag I allerede har fået afsted! Det her handler om, at vi viser ministeren, at hvis man spørger på den rigtige måde og hjælper folk lidt på vej, så vil danskerne hellere end gerne blande sig i, hvordan deres arbejdsmiljø skal være, siger Marianne Vind, næstformand i HK/Privat.

Du kan du sende 10 forskellige forslag
Der er blandt andet nye forslag om, at der skal være en særlig APV til seniorer, at man skal kunne være anonym i besvarelserne om psykisk arbejdsmiljø i APV’en, at der skal tilbydes kurser i konflikthåndtering og at der skal være øvre og nedre temperaturgrænser for arbejdspladser. Som Marianne Vind forklarer det:

- Vi har set på de input, som I allerede har givet os, og så har vi udformet fem nye forslag, der kommer på hjemmesiden nu. Det betyder, at dem, der allerede har været inde, sagtens kan gå ind igen og få sendt flere flere, nye forslag af sted. Og dem, der endnu ikke har været inde, kan sende hele 10 forslag til ministeren. Og det er vigtigt, at vi får så mange afsted som muligt, så prik endelig både kolleger og venner og familie!

HK lancerede temahjemmesiden og kampagnen ”Kære Troels” onsdag d. 9. maj og opdaterer det hver uge med nye forslag. Hjemmesiden er aktiv frem til, at ministeriet lukker sin formular den 1. juni. Man kan selv sende et eller flere forslag af sted på www.hk.dk/kæretroels.

Du kan bl.a. følge med i kampagnen på HK/Privats Facebook-side