TEKST: LARS MADSEN

HK it, medie & industri Hovedstaden går nu sammen med resten af HK/Privat nye veje for at inspirere endnu flere HK’ere til efter- og videreuddannelse. Tanken er, at et netværk af frivillige uddannelsesagenter skal hjælpe deres kolleger på arbejdspladsen med råd og vejledning om uddannelse og udvikling.

- Tanken er at få spredt så meget viden som muligt om mulighederne for uddannelse, og hvad der praktisk er af mulighed for at få dækket tabt arbejdsfortjeneste, udgifter til uddannelsen og så videre.Og helt overordnet er målet at løfte uddannelsesniveauet for HK’ere generelt. Vores fag udvikler sig i øjeblikket så hurtigt, at hvis vi skal bevare de arbejdspladser, vi har, så skal vi også kunne følge med forandringerne i de krav, der bliver stillet til vores kompetencer, siger Aase Lohmann, faglig chef i HK it, medie & industri Hovedstaden.

Alle kan blive uddannelsesagent

Du er som tillidsrepræsentant mere end velkommen til at melde dig som uddannelsesagent, men man kan også sagtens blive uddannelsesagent uden at være tillidsvalgt. Måske har du en kollega, som kunne være interesseret og egnet til rollen? I så fald må du meget gerne prikke vedkommende på skulderen.

- Man skal bare have interesse for uddannelse og interesse for at få tilført noget viden om uddannelse og i at videregive det til kollegerne, siger Aase Lohmann.

- Men mit håb er da også, at vores uddannelsesagenter vil bruge deres nye rolle som en løftestang til selv at tage noget uddannelse. Så de selv bliver det gode eksempel.

Uddannelse til agenterne

De nye uddannelsesagenter vil blive klædt godt på til opgaven, blandt andet gennem en workshop, hvor de får grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet på AMU-, akademi- og diplomniveau og til mulighederne for uddannelse både gennem overenskomst og uden overenskomst. Alle uddannelsesagenter vil desuden blive del af et netværk inden for deres faglige område.

I løbet af juni vil vi også kommunikere om muligheden for at blive uddannelsesagent i et almindeligt medlemsnyhedsbrev, på Facebook og i IMI-bladet.

Vi afholder i første omgang introduktionsmøder for alle interesserede henholdsvis mandag 10. september og tirsdag 25. september kl. 17-20 i HK Hovedstaden.

Tilmelding til intromødet sker via mithk.hk.dk eller ved at sende en mail til imi@hk.dk.