De knap 50.000 erhvervsaktive medlemmer af HK Kommunal har nu sat det sidste punktum i den lange proces frem mod en ny overenskomst for de kommende tre år. Med en rekordstor stemmedeltagelse på 73,9 procent og en andel af ja-stemmer så stor som 97,6 procent har medlemmerne vist markant opbakning til deres repræsentanter ved forhandlingsbordet. HK Kommunals formand Bodil Otto er helt overvældet.

- Jeg er rigtig glad for, at så stor en andel af medlemmerne viser deres engagement ved at afgive deres stemme. Det er helt afgørende for aftalesystemets legitimitet, at medlemmerne bakker det op. Og jeg er stolt over det markante ja-flertal. Det viser, at medlemmerne er tilfredse med det resultat, vi har kunnet forhandle os frem til. Jeg er også selv tilfreds med, at vi både har kunnet fastholde en række goder, lave forskellige forbedringer og desuden aftale lønstigninger, der sikrer vækst i reallønnen, siger Bodil Otto.

Tillykke til Midtvest og HK Stat

Internt i HK Kommunal har der været en venskabelig konkurrence mellem HK-afdelingerne om at opnå den højeste stemmeprocent. Den blev for tredje gang i træk vundet af HK Midtvest, hvor 81,1 procent deltog i afstemningen.

- Det er rigtig godt gået, at mere end otte ud af ti midtvestjyske medlemmer har stemt. Og jeg værdsætter virkelig, at vores tillidsrepræsentanter og afdelinger alle har været meget aktive, så alle afdelinger har opnået en markant højere stemmeprocent end i 2015, som også var et rekordår. Vi er nået op i højder, som bliver vanskeligt at overgå næste gang, siger Bodil Otto.

Hun ønsker også tillykke til HK Stat, der opnåede en stemmeprocent på 77,6 procent.

- Vi plejer at have en højere stemmeprocent end vores venner i HK Stat, men denne gang har de overgået os. Jeg tager hatten af for de statslige HK'eres store engagement, som jeg jo også har mærket, mens vi har fulgtes ad i store dele af forhandlingsforløbet.

Et forløb ud over det sædvanlige

Processen frem mod en ny overenskomst har på mange måder været usædvanlig. For HK Kommunals vedkommende begyndte den på vanlig vis med indsamling af forslag fra medlemmerne. Allerede i slutningen af september sidste år kunne der spores et stort engagement, da 7.500 postkort med mere end 20.000 forslag og ideer var indsamlet.

Parterne udvekslede krav i december, men uenigheder med arbejdsgiverne om blandt andet lønstigninger, frokostpause, seniorordninger og lærernes arbejdstidsaftale var i lange perioder forhindringer for seriøse forhandlinger. Undervejs i forløbet blev der varslet først strejke og siden en omfattende storlockout fra arbejdsgivernes side.

Forligsmand Mette Christensen mistede tålmodigheden, inden der kom officielle meldinger om forhandlingssammenbrud. Hun indkaldte parterne til drøftelser i Forligsinstitutionen i begyndelsen af marts. Også her gik forhandlingerne meget trægt, og de varslede konflikter blev udsat.

I begyndelsen af maj kom der først et forlig for regionerne og derefter for kommunerne. Senere fulgte så de særlige organisationsaftaler, dvs. HK Kommunals egne aftaler med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner. Det er denne samlede "overenskomstpakke", som HK Kommunals medlemmer nu har godkendt, og som gælder med tilbagevirkende kraft fra 1. april 2018.

Der er udloddet præmier, hvor de 20 heldige vindere findes ved lodtrækning mellem alle, der har deltaget i afstemningen. Vinderne får direkte besked i løbet af denne uge.