Såvel stemmeprocenten som andelen af ja-stemmer sætter rekord ved de statslige HK'eres afstemning om OK18-forliget. Foto: Colourbox

Så mange har aldrig deltaget, siden de statsansatte HK’ere fik mulighed for at stemme om deres egne overenskomster i 1981.

3,4 procent stemte nej til det forlig, som blev indgået af udmattede parter i Forligsinstitutionen 28. april efter måneders forhandlinger, og 2,6 procent stemte blankt ved den digitale urafstemning.

Den massive opbakning til forliget og den markante interesse for at give sin mening til kende kom til udtryk på rekordtid. Urafstemningen foregik af praktiske årsager kun i en kort periode fra 22. til 31. maj.

HK Stat-formand Rita Bundgaard, der deltog i det langstrakte forhandlingsforløb først i Finansministeriet og siden i Forligsinstitutionen, er ellevild af begejstring over afstemningsresultatet.

- Medlemmerne har i den grad gjort arbejdet færdigt. Ikke bare har mange deltaget i aktiviteter landet over undervejs i de svære forhandlinger og dermed markeret støtten til vores krav om en løsning for alle. De har også godkendt forliget med et meget markant flertal. Den opbakning tyder på, at vi har ramt et resultat, som imødekommer medlemmernes forventninger, blandt andet til deres lønudvikling. Samtidig viser medlemmerne arbejdsgiverne, at deres løn- og ansættelsesvilkår er hjerteblod, siger Rita Bundgaard.

Med den nye overenskomst får alle statsansatte HK’ere lønstigninger de næste 3 år på mindst 6,07 procent. Samtidig er der ekstra stigninger til tusindevis af de lavestlønnede medlemmer, som får en målrettet lønforhøjelse på enten 529 eller 383 kroner om måneden. Disse stigninger bringer de lavest lønnedes samlede stigninger i overenskomstperioden op på over 8 procent.

HK’ernes klare ja indgår i den samlede afstemning på statens område. Her kræves der et ja-flertal i hver af de 4 deltagende centralorganisationer, før forliget er godkendt. CFU offentliggør det samlede resultat mandag eftermiddag.

Opdatering 4. juni kl. 15: Alle organisationer i CFU har nu stemt ja til OK18-forliget. Se pressemeddelelsen på cfu-net.dk